نقاط ضعف و قوت بانوان و آقایان

ساخت وبلاگ

###########
بعضی بانوان زودرنج و حساسند شوخی را جدی می گیرند ادم یا باید شوخی نکند یا چهار ساعت شوخی را توضیح دهد که سوء تفاهم نشود.
اما بعضی بانوان تیکه ها رو جدی نمی گیرند
...وَلَا یَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ذَٰلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَن یَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ (٥٤مائده)
وظیفه را انجام می دهند از هیچ تیکه ای هم غمگین نمی شوند نه تنها غمگین نمی شوند از تیکه نکات مثبت هم می گیرند:رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله : اُطلُبْ لأِخِیکَ عُذرا، فَإنْ لَم تَجِدْ لَهُ عُذرا فَالتَمِسْ لَهُ عُذرا .[بحار الأنوار : 75/197/15.]
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : براى گفتار و کردارى که از برادرت سر مى زند ، عذرى بجوى و اگر نیافتى ، عذرى بتراش .

بعضی آقایان شوخی های خرکی دارند و مدام هم تکرار می کنند این شوخی زن دوم رو شونصد بار نگو. صمت و سکوت را رعایت کن.

بعضی بانوان به همسر می گویند برو مادرت یا پدرت و ...‌ رو اصلاح کن انگار در انتخاب پدر و مادرش او مقصر بوده.
بعضی بانوان می دانند با والدین نمی شود با عدالت برخورد کرد فقط احسان. فقط احسان. وَإِذْ أَخَذْنَا مِیثَاقَ بَنِی إِسْرَائِیلَ لَا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا .... ۸۲ بقره.
بالوالدین عدلا و احسانا نداریم. فقط احسانا داریم. پدر و مادری که شصت هفتاد سال یک مدل زندگی کردند نمی توان تغییر داد جز خیلی خیلی اندک.
اطاعت مرد از زن هم داریم. اما ان زن مادر است. در مفاتیح الحیاة آیت الله جوادی صفحه ۲۸۳ آمده است:
از رسول خدا (ص) روایت شده است که هر گاه امت من به چند خصلت عمل کنند بلا بر آنان فرود آید (از جمله انکه) مرد از همسر خود پیروی و از مادرش نافرمانی کند. (وسایل الشیعه ج۱۷ص۳۱۱).
در ادامه ایت الله جوادی املی در کتابشون این نکته زیر رو نوشتند:
پیام روایت این است در نزاع میان همسر و مادرشوهر مرد باید تدبیری کند تا نزاع انان به ارامش بیانجامد. نه اینکه از سر بی تدبیری اقدامی کند که موجب نافرمانی از مادرش شود.

بعضی بانوان انتقادناپذیرند. هر انتقادی را ربط می دهند به دوست داشتن. مثلا بگیم غذا کمی بهتر شود می گویند یعنی مرا خوب نمی بینی و غذایم را خوب نمی بینی و مرا دوست نداری؟
بعضی بانوان انتقاد پذیرند. در مسیر سیر کمالی خود دنبال رفع عیبند.

بعصی آقایان آنچنان مغرورند که در هیچ چیز مشورت نمی کنند. مدیریت استکباری داریم و مدیریت مشورتی و در نظر گرفتن نظرات مختلف خانواده.

بعضی بانوان پاساژ گردی را دوست دارند هرچند خرید نکنند. به جای پاساژ مثلا نگاه به مبل و خانه دیگران و یا ماشین های شاسی بلند و .... بگذاریم. و جهاز برون دارند برای نشان دادن جهازی. اینها بانوان مد بصری نگاه طولانی (تَمُدَّنَّ عَیْنَیْکَ) هستند.
بعضی بانوان غض بصر دارند.
نگاه حرام فقط به نامحرم نیست به زرق و برق دنیا هم هست.
وَلَا تَمُدَّنَّ عَیْنَیْکَ إِلَىٰ مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِّنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا لِنَفْتِنَهُمْ فِیهِ وَرِزْقُ رَبِّکَ خَیْرٌ وَأَبْقَىٰ
و هرگز به متاعی که ما به گروهی از آنها داده ایم، چشم مدوز که (این) شکوفه و جلوه ی زندگی دنیاست (و ما میخواهیم) تا آنها را در آن بیازمائیم و (به یقین) روزی پروردگارت بهتر و پایدارتر است
سوره طه آیه 131

آقایان مد بصرشان بیشتر در زمینه ماشین لوکس و نمای ساختمان و حب ریاست است.آخَرُ ما یَخْرُجُ مِنْ قُلُوبِ الصِدّیقین حُبُّ الْجاه; آخرین چیزى که از دل صدّیقان خارج مى شود، دوستى جاه و مقام است»


بعضی بانوان چشمشان همچنان به دست پدر و مادر خود یا پدر و مادر همسر است و ....
کلید فقر سوال است رو مستقل و مفصل نوشتم.
اقایان هم همین طور.

بعضی بانوان هدف معنوی برای خود تعریف کردند چون هدف خلقت عبودیت است.
وقتی هدف عبودیت است، میراث معنوی اصل است نه میراث مادی.
وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ
و جن و انس را نیافریدم جز برای آنکه مرا بپرستند..
سوره الذاریات آیه 56
مَا أُرِیدُ مِنْهُم مِّن رِّزْقٍ وَمَا أُرِیدُ أَن یُطْعِمُونِ
از آنان هیچ روزیی نمیخواهم، و نمیخواهم که مرا خوراک دهند..
سوره الذاریات آیه 57
در حدیثی از امام حسین علیه السلام میخوانیم: خداوند مردم را نیافرید مگر برای معرفت و شناختن و چون او را شناختند، او را عبادت میکنند و هر که او را عبادت کند، از بندگی غیر او بی نیاز میشود.(43)تفسیر نمونه.
سیر مطالعاتی دارند استاد اخلاق و تفسیر دارند از بین همین سخنرانان معروف حاضر استاد خوب هست.علی (علیه السلام) به فرزندش امام حسن(علیه السلام) فرمودند: «أَحْىِ قَلْبَکَ بِالْمَوْعِظَةِ، وَأَمِتْهُ بِالزَّهادَةِ وَقَوّهِ بِالْیَقینِ، وَنَوِّرْهُ بِالْحِکْمَةِ، وَذَلِّلْهُ بِذِکْرِ الْمَوْتِ; قلب را با موعظه و اندرز زنده کن و هواى نفست را با زهد و بى اعتنایى بمیران، دل را با یقین نیرومند ساز، و با حکمت و دانش نورانى نما، و با یاد مرگ رام کن».(1)نهج البلاغه نامه ۳۱.

بعضی بانوان دوران عادت را دوران فراغ از عبادت می دانند. بعضی بانوان دوران فراق و هجران می دانند. و افزایش ذکر برای رفع نقص به وجود آمده از ناپاکی جسم. افزایش سوز هجران چه بسا انسان را بالاتر هم ببرد.
ادْعُوا رَبَّکُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْیَةً إِنَّهُ لَا یُحِبُّ الْمُعْتَدِینَ
پروردگار خود را به زاری و نهانی بخوانید که او از حدگذرندگان را دوست نمیدارد..
سوره اعراف آیه 55

بعضی اقایان در این دوران رعایت جسمی که در رنج است را نمی کنند. سکوت در این دوران باید بیشتر باشد.

وَیَسْأَلُونَکَ عَنِ الْمَحِیضِ قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِی الْمَحِیضِ.....
سوره البقره آیه 222


بعضی بانوان با حفظ احترام شوهر از پدر و مادر خود اطاعت می کنند.
بعضی بانوان با حفظ احترام پدر و مادر خود وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ...
و از سر مهربانی، بالِ فروتنی بر آنان بگستر....
سوره اسراء آیه 24
می روند تحت مدیریت شوهر
.... فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِّلْغَیْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ ... پس، زنان درستکار، فرمانبردارند (و) به پاس آنچه خدا (برای آنان) حفظ کرده، اسرار (شوهران خود) را حفظ میکنند....
سوره النساء آیه 34
تعریف زن صالح در نظام خانواده می شود قانتات و حافظات للغیب.
به اعراب در ایه دقت کنیم. بعد از صالحات کاما بگذاریم. صالحات ضمه دارد نه تنوین.

وقتی برای من تعریف می کنند یک بانویی هست هزار و اندی کمال دارد و کارآفرین و ... است می گویم آفرین حالا بگو در خانواده چگونه است؟
صالح است؟ یعنی قانت است. یا مغرور است مقابل شوهر.
حافظات للغیب است یا به محض مشکل تلفن را می بردارد به خانواده و یا مادرش و .... می گوید
بعضی بانوان با لباس سفید وارد خانه شوهر می شوند با اسنپ برمی گردند. (حمایت بی جای خانواده و طرفداری بی خود و دخالت بی خود.)
بعضی بانوان با لباس سفید امدند و با کفن برمی گردند. مشکلات را خودشان پیگیری می کنند تا حل کنند و صبورند.
قانتات رفتن تحت مدیریت است و از ان طرف شوهر مستکبر نباشد و اهل مشورت.
د. ....فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَ لَا أُخْبِرُکُمْ بِخَیْرِ نِسَائِکُمْ قَالُوا بَلَى یَا رَسُولَ اللَّهِ فَأَخْبِرْنَا قَالَ إِنَّ مِنْ خَیْرِ نِسَائِکُمُ الْوَلُودَ الْوَدُودَ السَّتِیرَةَ الْعَفِیفَةَ الْعَزِیزَةَ فِی أَهْلِهَا الذَّلِیلَةَ مَعَ بَعْلِهَا الْمُتَبَرِّجَةَ مَعَ زَوْجِهَا الْحَصَانَ مَعَ غَیْرِهِ الَّتِی تَسْمَعُ قَوْلَهُ وَ تُطِیعُ أَمْرَهُ وَ إِذَا خَلَا بِهَا بَذَلَتْ لَهُ مَا أَرَادَ مِنْهَا وَ لَمْ تَبَذَّلْ لَهُ تَبَذُّلَ الرَّجُل.....پس رسول خدا (ص) فرمودند: آیا برایتان بگویم بهترین زنان شما کدامند؟ اصحاب عرض کردند بفرمائید، حضرت فرمود: از بهترین زنان شما آن زنى است که پر فرزند و مهربان، پوشیده و پاکدامن بوده و مقابل خانواده خود عزیز(نفوذناپذیر) و مقابل شوهر ذلیل(رام و نفوذپذیر) باشد، و آرایش و زینت‏کننده خویش براى شوهرش و از غیر او محفوظ و پوشیده باشد، آن زنى که گوش به سخن شوهر دهد و فرمانش را اطاعت کند، و چون در خلوت روند در اختیار همسر باشد و مردانه برخورد نکند (زنانه باشد).[1]
([1] من لا یحضره الفقیه ج‏3، ص :387

بعضی اقایان اهل دستورند. در حالی که دستور در امور شخصی نیست. لا یستعن احدکم من غیره و لو بقضمة من‌ سواک » تا می‌توانید در کارها از دیگران کمک نگیرید ولو برای خواستن یک‌ مسواک. تا انجا که می توان هر کس باید کار شخصی خود را خود بکند. در تصمیم مشترک هم با مشورت، مدیریت با شوهر.


سه سلاح خانم های امروزی قهر و گریه و حمایت بی جای خانواده و مهریه.
حالا ایا من هم می توانم قدرت مهریه را از دخترهام بگیرم یا نه، اینده ها معلوم می شود. یعنی انچنان تربیت می شوند که بر خدا تکیه کنند یا بر مهریه نمی دانم. اینکه مهریه همان صداق باشد و نحله طبق ایه چهار نساء. و مهریه نه زیاد و نه کم متناسب با توان داماد. یعنی من‌می توانم توی جلسه خواستگاری بگویم وَمَا أُرِیدُ أَنْ أَشُقَّ عَلَیْکَ سَتَجِدُنِی إِن شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّالِحِینَ من نمیخواهم که بر تو سخت گیرم، بزودی به خواست خداوند، مرا از صالحان خواهی یافت
سوره القصص آیه ۲۷
افوض امری الی الله.
این سه سلاح به عقیده من باعث شده که زنان قبله شوند:
عنه صلى الله علیه و آله : یَأتی علَى الناسِ زَمانٌ إذا سَمِعتَ باسمِ رَجُلٍ خَیرٌ مِن أن تَلقاهُ ، فإذا لَقِیتَهُ خَیرٌ مِن أن تُجَرِّبَهُ ، و لو جَرَّبتَهُ أظهَرَ لکَ أحوالاً ، دِینُهُم دَراهِمُهُم ، و هِمَّتُهُم بُطونُهُم ، و قِبلَتُهُم نِساؤهُم ، یَرکَعونَ للرَّغیفِ و یَسجُدُونَ للدِّرهَمِ ، حَیارى سُکارى لا مُسلِمینَ و لا نَصارى! .[بحار الأنوار : 74/166/31.]

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : زمانى بر مردم مى آید که اگر نام مردی را بشنوى بهتر از این است که او را ببینى و اگر او را ببینى بهتر از این است که وى را بیازمایى؛ چه اگر او را بیازمایى حالاتى [ناخوشایند] بر تو آشکار کند. دین آنها درهم هایشان است و همّ و غمشان شکمهایشان و قبله شان زنانشان. براى گرده اى نان، خم مى شوند و براى درهم به خاک مى افتند. سرگشته اند و مست. نه مسلمانند و نه ترسا.

تفسیر نور:

2. مقدار مهر در اسلام تعیین نشده، اما در احادیث از مهریه های سنگین مذمّت شده و چنین آمده است که مهریه زیاد
مایه کینه و عداوت میشود.۷۳) مکارم الاخلاق، ص237.

5. در روایات، به مردی که قصد دادن مهریه را نداشته باشد، سارق و زناکار اطلاق شده است(74) وسائل، ج15، ص21.

بعضی مردان به مرور سیب زمینی می شوند بدون غیرت. در بیرون رفتن بی حجاب زن مرد هم شریک است:

الإمامُ علیٌّ علیه السلام : الرّاضی بِفِعلِ قومٍ کالدّاخِلِ فیهِ مَعَهُم ، و عَلى کُلِّ داخِلٍ فی باطِلٍ إثمانِ : إثمُ العَمَلِ بِهِ ، و إثمُ الرِّضا بِهِ .[نهج البلاغة : الحکمة 154 .]

امام على علیه السلام : هر که به کردار عده اى راضى باشد، مانند کسى است که همراه آنان، آن کار را انجام داده باشد و هر کس به کردار باطلى دست زند او را دو گناه باشد: گناه به جا آوردن آن و گناه راضى بودن به آن


بعضی بانوان جوری درس می خوانند که همه رو به زحمت می اندازند. وظایف را روی دوش بقیه می اندازند که درس بخوانند که مدرک بگیرند.
بعضی بانوان بانو امین هستند. بانو امین سالک إلی الله بود. می‌گفت هیچ ریاضت نفسی مانند خانه‌داری نیست. لذا بهترین خانه‌داری‌ها را می‌کرد. دائما می‌گفت زن از خانه شوهر به بهشت می‌رود، از خانه شوهر به جهنم می‌رود. و از این بانو آن کتاب های ارزشمند بیرون امده. تفسیر مخزن العرفان، نفحات الرحمانیه و .....
با یک شوهر معمولی و خانه داری خوب و مصیبت هایی مثل فوت شدن فرزندان، این کتاب های عمیق بیرون امده است.

بعضی بانوان پای بچه شان به خاطر شوهر بشکند کار را به طلاق می رسانند. بعضی شروع می کنند به استغفار و تفکر در اعمالشان که چه گناهی کردند که سر بچه شان بلا آمده است‌. و همچنین مردان.

بعضی بانوان بازی با بچه رو مهم می دونند.
بعضی بچه رو مدام پای تلویزیون و موبایل می گذارند. مگر مهم تر از بازی بچه ها کار دیگری هم هست. (مخصوصا سنین کودکی)دچقدر موبایل بد است چقدر بدخوابی می اورد.
قسمت زیادی از شخصیت من در فوتبال شکل گرفت.
بعد از مدرسه دو ساعت مشق می نوشتم و بقیه فوتبال.
همکاری با بقیه در هدف مشترک گل زدن. دویدن در گرما و تحمل کم ابی و صدمات جسمی زیاد به پا در حد ضربه خوردن البته و تحمل درد. افزایش مقاومت و صبر کردن مقابل سرزنش شدن در اشتباهات فوتبالی و بارها زمین خوردن و .....
این بازی مرد می سازد.
هم کار انسان می سازد هم بازی و ورزش خوب.
بقیه شخصیتم را معرق ساخت. ساعت ها پای یک تکه چوب نشستن و با منقاچ حروف چسباندن و اعراب گذاشتن. و مسجد که شروعش از نوجوانی بود.
ورزش و بازی و کار و هنر خوب و مسجد همه موثرند.
بازی بیش از حد پای موبایل هم قوه خیال را فقط می سازد. قوه خیال بدون جسم خوب بدون صبر بدون تفکر صحیح.

بعضی مردان اصلا با بچه بازی نمی کنن در حالی که داستان خم شدن حضرت علی ع و سوار شدن یتیم ب روی ایشان هست.

بازی هیجانی با بچه برای تخلیه شدن خیلی مهم است این کار کنترل خشم بچه را به دنبال دارد.


بعضی بانوان چپ و راست غذای گوشتی و فست فود چرب و شیرین درست می کنند.
لُقمه گشته لُقْمانی گِرو
وَقتِ لُقمان است، ای لُقمه بُرو
جوع، لقمان می سازد. سه روز گرسنگی و اطعام آیه هشت و نه سوره انسان رو نازل کرد.
بعضی متخصص تغذیه هستند. تعذیه در سلوک. دو روز پشت سر هم گوشت خوردن مکروه است. بعضی هم قلب را قبرستان می کنند با پر خوردن و بد خوردن.
مادر نباید چند کتاب تعذیه طب سنتی و این ها خوانده باشد که جسم را برای خدمت به خدا اماده کند؟
می شود خانواده را عادت به بیدمشک نسترن و شربت ابلیمو داد و می شود هم عادت داد به نوشابه.

بعصی مردان ظهر یک نوع غذا و شب هم غذای جدید می خواهند . شایسته نیست این همه مشغول شکم بودن و هر غذایی را نخوردن.

زن ریحانه است و قهرمان نیست. قهرمان در عربی به معنای پیشخدمت است


بعضی بانوان بدون آرایشگاه مهمانی نمی روند در نتیجه مهمانی ناگهانی نمی روند و صله رحم را قطع می کنند برای یک اصلاح.
بعضی بانوان تا این حد نظر مردم برایشان مهم نیست. رضای خدا برایشان مهم است.

بعضی اقایان بدتیپند. لباس کار و لباس مهمانیشان جدا تیست.


بعضی بانوان برای محرم و برای خدا آرایش می کنند بعضی چون روح زیبایی برای نمایش ندارند جسم را ارایش می کنند برای نمایش به نامحرم.

بعضی بانوان روزانه چند ساعت وقت برای ارایش جسم دارند. بعضی روزانه برای آرایش روح وقت می گذارند. آن چیزی که در قبر به کار می اید نه انچه می پوسد.

بعضی بانوان با اینکه می توانند خوابشون را با بچه تنظیم کنند اما موقعی که بچه بیداره می خوابند بقیه بچه رو بگیرند که ایشون بخوابه. بعضی خواب خود را با بچه تنظیم می کنند. و همچنین آقایان.

داستان علامه حسن زاده ره و دعوا با بچه ها که خوابشون رو بهم زدند و عصبانیت و تذکر استادشون الهی که با این شیوه سلوک نمی شود معروف است.


بعضی بانوان به شوهر به عنوان آژانس نگاه می کنند بعضی بانوان برنامه می ریزند که به شب نخورند مزاحم کسی نشوند.

گاهی هم بیرون رفتن بانو با فرزندان مستلزم مشقت زیاد هست که مردان همکاری کنند.


بعضی بانوان جوری بچه داری می کنند که یک روز شوهر نباشد همه چیز بهم می ریزد شوهر نمی تواند برود ماموریت این شوهر وقتی امام زمان عج ظهور کند مجبور است بگوید شغلتنا اموالنا و اهلونا... ۱۱ فتح.
بعضی بانوان جوری بچه داری می کنند که شوهر می رود شهید می شود.

بعضی مردان تعلق به زن و فرزند مانع جهادشون می شه.


بعضی بانوان جوری خرج می کنند که شوهر را مجبور می کنند که سه شیفت کار کند بازم کم می اد خودشون هم کار می کنند بچه را می گذارند مهد یا پرستار. یا سربار مادر همسر یا مادر خود.
بعضی بانوان جوری قناعت می کنند که همسرشان می تواند المیزان تفسیر قران بنویسد.

بعضی بانوان دوست دارند مرد باشند کارهای مردانه بکنند. بعضی بانوان واقعا بانو هستند. و به انچه خدا داده راضی هستند
وَلَا تَتَمَنَّوْا مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَکُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ لِّلرِّجَالِ نَصِیبٌ مِّمَّا اکْتَسَبُوا وَلِلنِّسَاءِ نَصِیبٌ مِّمَّا اکْتَسَبْنَ وَاسْأَلُوا اللَّهَ مِن فَضْلِهِ إِنَّ اللَّهَ کَانَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمًا
و زنهار، آنچه را خداوند به (سبب) آن، بعضی از شما را بر بعضی (دیگر) برتری داده آرزو مکنید.. برای مردان از آنچه (به اختیار) کسب کرده اند بهره ای است، و برای زنان (نیز) از آنچه (به اختیار) کسب کردهاند بهره ای است. و از فضل خدا درخواست کنید، که خدا به هر چیزی داناست.
سوره النساء آیه 32

حرکت روی واجبات و قانون، بدون مستحبات بدون اخلاق، زندگی را بهم می ریزد.
مثلا زن بگوید کار زن در خانه واجب نیست. مرد بگوید اذن خروج دست منه هیچ جا نباید بری‌. زن بگوید مهریه ام را الان که نداری می خوام. مرد بگوید تفریح بردن زن واجب نیست و ..... حرکت روی این خط به جایی نمی رسد.

بعضی بانوان به حکم پیامبر ص اعتراض دارند چرا کارهای خانه با ان ها.
امام باقر (ع) می فرماید، رسول خدا (ص) نیز چنین تقسیم کار کرد: به امیرالمومنیبن دستور داد کارهای خارج خانه را انجام دهند و به دخترش حضرت فاطمه (علیها السلام) نیز فرمود که کارهای داخل خانه را اداره نماید و آن حضرت از این تقسیم کار خوشحال شد (الحمیری قمی، 1413 ق، 52؛ مجلسی، 1363، 43: 81).
حضرت زهرا س از این تقسیم خوشحال شدند. پس انکه خوشحال نمی شود از این تقسیم، یعنی شباهت کمتری به سیدة نساء العالمین دارد.
فَلَا وَرَبِّکَ لَا یُؤْمِنُونَ حَتَّىٰ یُحَکِّمُوکَ فِیمَا شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لَا یَجِدُوا فِی أَنفُسِهِمْ حَرَجًا مِّمَّا قَضَیْتَ وَیُسَلِّمُوا تَسْلِیمًا
ولی چنین نیست، به پروردگارت قسم که ایمان نمیآورند، مگر آنکه تو را در مورد آنچه میان آنان مایه اختلاف است داور گردانند؛ سپس از حکمی که کرده ای در دلهایشان احساس ناراحتی (و تردید) نکنند، و کاملاً سرِ تسلیم فرود آورند..
سوره النساء آیه 65
بعضی کار خانه را عبادت می دانند.
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: هرزنی از منزل شوهرش چیزی را از جایی به جای بهتری دیگر جابجا کند (کنایه از انجام کوچکترین کاری در منزل)، خداوند به او نظر کند و آنکه خدا به وی توجّه کند، عذابش نخواهد کرد، ام سلمه عرض کرد: ای رسول خدا، مردان همه خوبیها و خیرات را برده اند. برای زنان بیچاره چیزی نمانده است (کدام خیر باقی است؟) حضرت فرمودند: آری وقتی زن حامله شود، همانند کسی است که روزها همواره روزه و شبها به نماز بگذراند و با جان و مال خود در راه خدا جهاد نماید و چون وضع حمل نماید عظمت مزدش را هیچ کس درک نمی کند و ....(وسایل الشیعه، حدیث 27556
اینها به معنی عدم فعالیت اجتماعی نیست. فعالیت اجتماعی متناسب با روح با رعایت حدود شرع و صدمه نزدن به تکالیف، درست است.

بعضی بانوان همیشه غذای سفره اضاف می آورند.
خداوند روی اسراف حساس است.
بعصی جوری مدیریت می کنند که غذا دور ریخته نشود.

بعضی بانوان کار خانه را با منت و غرغر می کنند.
بعضی بانوان کار برای رضای خدا می کنند. بی توقع و ارام.

بعصی آقایان خسیسند پول به جانشان بسته قطره چکانی پول می دهند. اگر داری بکن تعلق را و بده.

بعضی بانوان می دانند اذن خروج دست شوهره رعایت می کنند. بعضی می دانند و رعایت نمی کنند.
بعضی هم اذن خروج شوهر دستشونه. یک ساعت دیر کند می بندش به زنگ.

بعضی آقایان از اذن خروج سوء استفاده می کنند و مانع رشد زن با شک های بی خود می شوند.


بعضی بانوان مهمانیشان حساب کتاب نداره.
بعضی با نماز تنظیم می کنند. مهمانی با هماهنگی نماز اول وقت و جماعت و جمعه. و همچنین آقایان.


می شود ظرف کثیف را نشست و جمع کرد و بعد به جسم فشار آورد برای شستن. می شود بلافاصله شست و می شود موقع ظرف شستن موعظه گوش داد. و دیگر کارها. کمک کردن شوهر و خرید بیرون خانه و .... هم جای خود.

بعضی آقایان در هیچ کار خانه کمک نمی کنند با اینکه وقت آزاد دارند. حضرت علی ع عدس پاک‌می کردند. و ثواب کار مرد در خانه بسیار بسیار زیاد ذکر شده. وقتی چیزی ثواب بسیار دارد یعنی بیشتر بالا می برد یعنی سخت تر است و در شکستن غرور موثرتر. امام خمینی ره در فرانسه دیدند دستشویی کثیف است شستند امام خمینی ره.


بعضی شوهر را مجبور می کنند به چند رنگی.
بعضی مهمانی می دهند با انچه دارند.
غذا را با وضو درست می کنند غذایشان را هر روز نذر معصومی می کنند. خرما را می شود صاف گذاشت در بشقاب. می شود جوری گردالی تزیین کرد گذاشت که رغبت ایجاد کند که خرما در روایات آمده است. می شود همه چیز را خرید می شود ماست و خیارشور رو خود درست کنیم و ....
می شود چیپس و پفکی بود می شود میوه خور بود. می شود شب سیر خورد می شود متناسب خورد که برای نماز شب بیدار شد و ..‌‌‌‌‌...
با غذا هم می شود سلوک کرد.

مرد هم خریدهایش را باید نذر کند و انفاق بداند. نه پول دور ریختن.


بعضی بانوان رستورانی هستند دایم دنبال رستوران خوب و جدید.
بعضی مسجدی دنبال غذای روح خود و فرزند

بعضی مردان فکر نمی کنند بعضی وقتها به بانوان استراحت بدهند و غذا از بیرون تهیه کنند با اینکه توانایی دارند.


بعضی بانوان خیلی دلسوز و مهربانند آنچنان که بچه وابسته تربیت می کنند. و هر روز صبحانه برایش لقمه می گیرند حتی زمانی که یه مقدار خرس گنده شده.
بعضی بانوان متعادلند بچه مستقل تربیت می کنند تحقیق می کنند چگونه انسان بسازند و روی خودشان کار می کنند چون الگو هستند.

بعضی مردان در تربیت فقط از تنبیه استفاده می کنند. در حالی که اقتدار رو با مهربانی هم می شود کسب کرد. تنبیه و تشویق کنار هم. انچنان محبوب باشیم که فرزند از ناراحتی ما ناراحت شود. مثل دکتر حسابی.


بعضی بانوان دشمنند ولی اولویت با بخشش است.
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْوَاجِکُمْ وَأَوْلَادِکُمْ عَدُوًّا لَّکُمْ فَاحْذَرُوهُمْ وَإِن تَعْفُوا وَتَصْفَحُوا وَتَغْفِرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ
ای کسانی که ایمان آوردهاید، در حقیقت برخی از همسران شما و فرزندان شما دشمن شمایند، از آنان بر حذر باشید، و اگر ببخشایید و درگذرید و بیامرزید، به راستی خدا آمرزنده مهربان است.
سوره التغابن آیه 14

بعضی بانوان مرد را به کراهت می رسانند و بعضی دچار گناه آشکارند. فاحشة مبینه.
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا یَحِلُّ لَکُمْ أَن تَرِثُوا النِّسَاءَ کَرْهًا وَلَا تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُوا بِبَعْضِ مَا آتَیْتُمُوهُنَّ إِلَّا أَن یَأْتِینَ بِفَاحِشَةٍ مُّبَیِّنَةٍ وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ فَإِن کَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَىٰ أَن تَکْرَهُوا شَیْئًا وَیَجْعَلَ اللَّهُ فِیهِ خَیْرًا کَثِیرًا
ای کسانی که ایمان آوردهاید، برای شما حلال نیست که زنان را به اکراه ارث برید؛ و آنان را زیر فشار مگذارید تا بخشی از آنچه را به آنان داده اید (از چنگشان به در) برید، مگر آنکه مرتکب زشتکاری آشکاری شوند، و با آنها بشایستگی رفتار کنید؛ و اگر از آنان خوشتان نیامد، پس چه بسا چیزی را خوش نمیدارید و خدا در آن مصلحت فراوان قرار میدهد..
سوره النساء آیه 19
بعضی دنبال زینت دنیایند انچنان که به اخرت ضربه می زند مثلا مال حرام و دست درازی به بیت المال و ...
یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ إِن کُنتُنَّ تُرِدْنَ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا وَزِینَتَهَا فَتَعَالَیْنَ أُمَتِّعْکُنَّ وَأُسَرِّحْکُنَّ سَرَاحًا جَمِیلًا
ای پیامبر، به همسرانت بگو: (اگر خواهان زندگی دنیا و زینت آنید، بیایید تا مَهرتان را بدهم و (خوش و) خُرّم شما را رها کنم.
سوره احزاب آیه 28

تعریف زن خوب هم آمده است به این صورت:
عَسَىٰ رَبُّهُ إِن طَلَّقَکُنَّ أَن یُبْدِلَهُ أَزْوَاجًا خَیْرًا مِّنکُنَّ مُسْلِمَاتٍ مُّؤْمِنَاتٍ قَانِتَاتٍ تَائِبَاتٍ عَابِدَاتٍ سَائِحَاتٍ ثَیِّبَاتٍ وَأَبْکَارًا
اگر پیامبر، شما را طلاق گوید، امید است پروردگارش همسرانی بهتر از شما: مسلمان، مؤمن، فرمانبر، توبه کار، عابد، روزه دار، بیوه و دوشیزه به او عوض دهد..
سوره التحریم آیه 5

همه اینها رو گفتم اما ایه اصلی اینه:
فَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ وَمَن تَابَ مَعَکَ وَلَا تَطْغَوْا إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ
پس همانگونه که فرمان یافته ای، استقامت کن؛ و همچنین کسانی که با تو بسوی خدا آمده اند (باید استقامت کنند) و طغیان نکنید، که خداوند آنچه را انجام میدهید میبیند
سوره هود آیه 112
یعنی تکی ادم بخواهد استقامت کند بالاخره استقامت می کند اما با همین زن و فرزند و عیب و حسن هایی که دارند باید همه با هم استقامت کنیم ان مدلی که رضای خداست.

اگر عیبی بود که دیگر نشد با همسر زندگی کنیم و طلاق شد. طلاق هم زیبا باشد بدون ابروریزی بدون داد و بیداد...أُمَتِّعْکُنَّ وَأُسَرِّحْکُنَّ سَرَاحًا جَمِیلًا.

خداوند به هر کس همسری می دهد با عیوب و حسن های خاص و همان عیب ها و حسن های همسر، ما را می سازد.

یعنی مثلا کسی که خسیس است یک همسری با عیب ولخرج می دهد که همدیگر رو تنظیم کنند یا ممکن است به فرد خسیس همسری با عیب خسیسی بداد که بدی خسیسی بیشتر برایش آشکار شود و ترک کند.

او که رب است و مالک و مدبر می داند چه همسری با چه عیبها و چه حسن هایی دهد که با ان ها خودمان را بسازیم.

به حضرت زهرا س همسری مثل حضرت علی ع و به اسیه س همسری مثل فرعون و به مریم س بی همسری می دهد و همه جزء زنان برتر جهان هستند با همسرها و شرایط متفاوت.


و قسمتی حدیث معراج در زیر:
متقاطع در نسخی آمده شاید منظور هب لی کمال الانقطاع الیک باشد.

] یا أَحْمَدُ! وَجَبَتْ مَحَبَّتى لِلْمُتَحآبّینَ فِىَّ، [5] وَ وَجَبَتْ مَحَبَّتی لِلْمُتعاطِفینَ[لِلْمُتَقاطِعینَ] فِىَّ، وَ وَجَبَتْ مَحَبَّتى لِلمُتَواصِلینَ فِىَّ، [6] وَ وَجَبَتْ مَحَبَّتى لِلمُتَوَکِّلِینَ عَلَىَّ. [7] وَ لَیْسَ لِمَحَبَّتى عِلَّةٌ، [8] وَ لا غایَةٌ وَ لا نِهایَةٌ. کُلَّما رَفَعْتُ لَهُمْ عِلْماً، وَضَعْتُ لَهُمْ عِلْماً،[9] اُولَئِکَ الَّذینَ نَظَرُوا إِلَى الْمَخْلُوقینَ بِنَظَرى إِلَیْهِمْ، [10] وَ لَمْ یَرْفَعُوا الحَوائِجَ إِلَى الخَلْقِ، [11] بُطُونُهُمْ خَفیفَةٌ مِنْ أَکْلِ الْحَلالِ، [12] نَعیمُهُمْ فِى الدُّنْیا ذِکْری وَ مَحَبَّتی وَ رِضائی عَنْهُمْ.

اى احمد، محبّت و دوستى من نسبت به کسانى که فقط به انگیزه رضاى من یکدیگر را دوست مى دارند و نسبت به کسانى که فقط به انگیزه رضاى من به یکدیگر مهر مى‌ورزند و مراوده مى‌کنند و کسانى که فقط به انگیزه رضاى من به یکدیگر مى پیوندند و کسانى که بر من توکل مى کنند حتمى است. محبت مرا علّتى ـ خارج از وجود من که سبب پیدایش یا کم و زیاد شدن آن شود ـ نیست و ـ چون از خود من است ـ حدّ و اندازه اى ندارد. (پس من) دانش پى در پى و علمى فراوان به آنان ارزانى خواهم داشت. اینان از منظر دید من به مخلوقات مى‌نگرند و هرگز به پیشگاه مخلوق، عرض نیاز نمى کنند. اندرونشان حتى از لقمه حلال، سبکبار است، نعمت و بهره مندى دنیایشان، یاد من، محبّت من و رضاى من است.

نوشته شده در دوشنبه سی ام مرداد ۱۴۰۲ساعت 10:34 توسط شنگول العلما|

شنگول العلما...
ما را در سایت شنگول العلما دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : delkadeha بازدید : 52 تاريخ : چهارشنبه 8 شهريور 1402 ساعت: 16:53