واقعیت با آرمان یا واقعیت با خودتحقیری

ساخت وبلاگ


خب حالا بپردازیم به شناخت واقعیت'>واقعیت و آرمان.
خیلی ها می گویند قدم اول، اصلاح مسولین است تا جامعه هم درست شود.
من نمی گویم اصلاح مسولین نباشد اما قدم اصلی نشر تفکر اسلامی است.
تفکر اسلامی که در لبنان، حزب الله تولید می کند گسترش پیدا کند جامعه مهدوی ساخته می شود. و از میان جامعه مهدوی مسول انقلابی هم بیرون می آید.
بعضی فقط به فکر اصلاح مسولین هستند.
و می گویند تا مسول درست نشود هیچ کاری نمی توان کرد.
بعضی در کنار اینکه امر به معروف و نهی از منکر به مسول دارند دنبال ساختن جامعه مهدوی هستند که از توش مسول انقلابی بیرون بیاد. این کار اساسی تره.
به جای این که هی به فکر اصلاح مسول باشیم فقط. جامعه ای بسازیم که مسول خوب درست کند. مثل دفاع مقدس که مسول خوب درست می کرد. انچه جامعه را می سازد خانواده است.
خانواده انقلابی و مدرسه انقلابی تولید جامعه مهدوی می کند و از توش مسول خوب در می آد.

واقعیت چیه؟ آرمان چیه؟
قبلش یک توضیح در مورد خودسازی بدهم.
ان الباطل کان زهوقا قبلش فکر می کنید چه آیه ای آمده است؟ آیات تهجد.
وَمِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَّکَ عَسَىٰ أَن یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقَامًا مَّحْمُودًا
و پاره ای از شب را به آن (خواندن قرآن و نماز) بیدار باش؛ در حالی که (عبادتی) افزون برای توست؛ باشد که پروردگارت تو را به مقامی پسندیده برانگیزد.
سوره اسراء آیه 79
آیه ۸۱ چیه؟ آیه زیر:
وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ کَانَ زَهُوقًا
و بگو: حق آمد، و باطل نابود شد؛ چرا که باطل نابود شدنی است
سوره اسراء آیه 81
یعنی از جهاد اکبر برسیم به جهاد اصغر. و با جهاد اصغر طاغوت را برداریم تا همه آزادانه جهاد اکبر کنند.
یعنی خودسازی باید بشود جامعه سازی هر انچه در خود سازی خوب است برای جامعه هم خوب است. بعد هم بشود تمدن سازی (جهانی).
حالا واقعیت چیه؟ آرمان چیه؟
واقعیت اینی که هستیم آرمان هدفی هست که باید به سمتش برویم با نشر تفکر اسلامی.
واقعیت اینه که معیشت کمی بیش اندازه برای مردم مهم شده است. در نتیجه شعارها اکثرا معیشتیه.
آیه معیشت هم داریم. معیشت و امنیت در ایه زیر آمده. امنیت خیلی مهم است که همردیف معیشت آمده است.
الَّذِی أَطْعَمَهُم مِّن جُوعٍ وَآمَنَهُم مِّنْ خَوْفٍ
(همان) کسی که آنان را در گرسنگی غذا داد و آنان را از ترس ایمن ساخت
سوره قریش آیه 4
معیشت و امنیت مهم هست اما نعمت مادی کنار حیوان نام برده شده:
مَتَاعًا لَّکُمْ وَلِأَنْعَامِکُمْ
(اینها) مایه بهره مندی برای شما و برای دامهای شماست
سوره النازعات آیه 33
مورد آزمایش هم قرار می گیره. مثلا ظلم ستیزی رو انتخاب می کنی یا تحریم و معیشت سخت تر؟
وَلَنَبْلُوَنَّکُم بِشَیْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ
و قطعاً همه شما را به چیزی از ترس و گرسنگی و کاهشی در ثروتها و جانها و محصولات، آزمایش میکنیم؛ و به شکیبایان مژده ده
سوره البقره آیه 155

در ابتدای قانون اساسی نوشته شده اقتصاد هدف نیست وسیله است. بعضی اینقدر معیشت معیشت می کنند که انگار هدف است. معیشت به هر طریق. معیشت طبق (ما امرت) درست است.

اینکه با غرب سازش کنیم که اذیت نشویم نمی شود. تفکر اسلامی یک جوری است که اذیت می شویم. اذی کثیرا و نه اذی قلیلا:
لَتُبْلَوُنَّ فِی أَمْوَالِکُمْ وَأَنفُسِکُمْ وَلَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ مِن قَبْلِکُمْ وَمِنَ الَّذِینَ أَشْرَکُوا أَذًى کَثِیرًا وَإِن تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ ذَٰلِکَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ
قطعاً شما در اموال و جانهای خویش آزمایش خواهید شد و از کسانی که پیش از شما کتاب (آسمانی) داده شده اند و از کسانی که شرک ورزیده اند، آزار بسیاری میشنوید و اگر صبوری و پرهیزگاری پیشه کنید، پس قطعاً آن (صبر، نشانه ی) عزم استوار شما در کارهاست
سوره آل عمران آیه 186
راه مقابله با اذیتها چیه صبر و تقواست کار سختی هم هست برای همین بهش عزم الامور گفته شده و باعث می شه خیلی ها از قطار انقلاب پیاده بشوند.

آرمان چیه؟
زهد. زهد یعنی بی رغبتی.
همیشه تمرکز روی زهد فردیه. حالا فکر کنیم در جامعه ای فرهنگ غالب، زهد باشد.

آیه زهد چیه؟
لِّکَیْلَا تَأْسَوْا عَلَىٰ مَا فَاتَکُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاکُمْ وَاللَّهُ لَا یُحِبُّ کُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ
بخاطر آنکه برآنچه از دستتان رفته تأسف مخورید؛ و به آنچه به شما داده است شادمان مَباشید؛ و خدا هیچ متکبّر خیال پرداز فخر فروشی را دوست ندارد؛
سوره الحدید آیه 23
جامعه با فرهنگ زهد یعنی تحریم باشه تاسف نمی خورند. فروانی باشه زیاده روی نمی کنند.
در اوائل پیروزی انقلاب این تفکر زیاد وجود داشته به نقل از استاد طاهرزاده.
فرهنگ ساده زیستی.
این جامعه می تونه جانانه مقاومت کنه.

جامعه ای که چشم امیدش به دست کافر نیست به دست خداست، خدایی که هر دو دستش بازه:
وَقَالَتِ الْیَهُودُ یَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَیْدِیهِمْ وَلُعِنُوا بِمَا قَالُوا بَلْ یَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ یُنفِقُ کَیْفَ یَشَاءُ ....
و یهودیان گفتند: دستِ خدا بسته است دستهایشان بسته باد و بخاطر آنچه که گفتند، از رحمت (الهی) دور شدند بلکه هر دو دستِ (قدرتِ) او، گشاده است؛ هر گونه بخواهد، (و شایسته بداند) مصرف می کند ....
سوره المائده آیه 64
رهبر انقلاب این دو را با هم ترکیب کرده.
یعنی واقعیت و آرمان را.
نمی توان فقط ارمان را گفت.
معیشت و رهایی از استکبار کنار هم اسمش شده اقتصاد مقاومتی.
انتخاب لغات مهم است.
اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد بدون تکیه به کفار. درون زا، تولیدی، نه وارداتی و مذاکره ای.
اقتصاد برای مقاومت.
فَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ وَمَن تَابَ مَعَکَ وَلَا تَطْغَوْا إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ
پس (ای پیامبر) همان گونه که مأمور شدهای، استوار باش و (نیز) هر کس که با تو، به سوی خدا آمده است، و سرکشی نکنید که او به آنچه میکنید بیناست
سوره هود آیه 112
استقامت کما امرت نه کما تهوی یعنی استقامت و استکبارستیزی با هم.

هزینه سازش بیشتر از مقاومت است.
خون دل بخوریم و تولید کالا بکنیم ارزشش بیشتر از این است که با مذاکره کالا بیاریم و ممکن است یک روز تحریم بشود.
البته مخالف مذاکره هم نیستیم اما با کافر متعهد و نه با کافر دشمن و نه با کافر مستکبر طبق آیات هشت و نه ممتحنه. روابط خارجی طبق این دو آیه. سوره ممتحنه یکی از سوره های خوب و تنظیم کننده روابط بین المللی هست.
هزینه سازش بیشتر از مقاومت است را از کدام آیه می گویم؟ در کنار آیه اذی کثیرا که قبلا گفته شد، این آیه را هم ببینیم:
وَأَن لَّوِ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِیقَةِ لَأَسْقَیْنَاهُم مَّاءً غَدَقًا
و اگر بر طریق (حق) استقامت کنند، آنان را با آبی فراوان سیراب میکنیم،
سوره الجن آیه 16
همیشه این ایه رو تکی دیدیم آیه بعدی هم ببینیم:
لِّنَفْتِنَهُمْ فِیهِ وَمَن یُعْرِضْ عَن ذِکْرِ رَبِّهِ یَسْلُکْهُ عَذَابًا صَعَدًا
تا در آن امتحانشان کنیم و هر کس از ذکر پرورگارش اعراض کند، او را در عذابی سخت درمیآورد.
سوره الجن آیه 17
تازه نعمت که اومد فتنه و امتحان هم می اد یعنی بعد از پیروزی انقلاب، فتنه می اد هر کس یک روشی را پیشنهاد بدهد که ذکر خدا توش نیست،(معیشت سازشی رفاهی) اون وقت عذاب می دیم چه عذابی؟ عذاب صعودی. نه عذاب ثابت.
عَذَابًا صَعَدًا.
خب پس باز این جمله را می گویم.
دو نوع استقامت داریم قبل از انقلاب و بعد از انقلاب.
داستان حضرت موسی ع را که در قرآن دنبال کنیم می بینیم استقامت بعد از انقلابش خیلی سخت تر بوده. سامری بوده قارون بوده، مقابل جبار مبارزه کردن بوده، و ... هم سامری و هم قارون آدم های مذهبی بودند.

در زمان حضرت علی (ع) آخرای جنگ صفین که پیروزی نزدیک بوده، اشعث بن قیس یک سخنرانی کرد همه را شل کرد.
نقل به مضمون: من اشعث انقلابی هستم منو می شناسید اما جنگ و کشته دادن دیگه بسه. .....
بیان تفکر اشتباه خود خلاف جهت تفکر ولایت. مذاکره سازشی با ظالم.
هی می گن نقد رهبر می کنیم. چون خودشون هم گفتن و اینکه مثلا حضرت علی ع به انتقادها گوش می دادن.
نقد بشود اما نه مدل اشعث. خیلی ها نقد اشعثی دارند. شما وقتی می خوای یکی رو نقد کنی می ری با مردم صحبت می کنی یا می ری با خودش یا دفترش یا نماینده اش یا ناظرانش که خبرگان هستند صحبت می کنی؟

واقعیت اینه که مردم شبیه مسولین می شوند.
امام على علیه السلام:اَلنّاسُ بِاُمَرائِهِمْ اَشْبَهُ مِنْهُمْ بِآبائِهِمْ؛
مردم، به دولتمردان خود شبیه ترند تا به پدرانشان.[تحف العقول، ص۲۰۸]

پس امر به معروف و نهی از منکر مسولین و عالمان و معروفها خیلی مهم تر از بقیه جامعه است.
یَا حَفْصُ یُغْفَرُ لِلْجَاهِلِ سَبْعُونَ ذَنْباً قَبْلَ أَنْ یُغْفَرَ لِلْعَالِمِ ذَنْبٌ وَاحِدٌ .
امام صادق علیه السلام بحفص بن غیاث فرمود: ای حفص هفتاد گناه جاهل آمرزیده شود پیش از آنکه یک گناه عالم آمرزیده شود.الکافی (ط - الإسلامیة)، ج 1، ص ۴۷
اما این نباید ما را از جامعه سازی غافل کند.

امر به معروف و نهی از منکر مسول به همین سادگی نیست. اول باید خصوصی بگیم بعد عمومی. یا باید مستقیم بریم دیوان عدالت اداری. از بیت المال بوده یا نه. باید آبرویش حفظ کنیم یا ماس مالی کنیم ابرویش نرود. تجاهر به فسق بوده گناه شخصی بوده اثراتش چی بوده و .....
خیلی ها راحت اسم ها را می گویند بدون فکر کردن به پس و پیشش حدودش، مسایل شرعی اش، ناامیدی های که ایجاد می شود و ....

آرمان چیه؟
جامعه آنچنان خودسازی کند که هیچ مسول بدی روی ما تاثیر نگذارد ضرر نرساند.
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَیْکُمْ أَنفُسَکُمْ لَا یَضُرُّکُم مَّن ضَلَّ إِذَا اهْتَدَیْتُمْ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُکُمْ جَمِیعًا فَیُنَبِّئُکُم بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ
ای کسانی که ایمان آوردهاید بر شماست که به خودتان بپردازید. هرگاه شما هدایت یافتید، کسی که گمراه شده است، به شما زیانی نمیرساند. بازگشت همه شما فقط به سوی خداست؛ و شما را از آنچه همواره انجام میدادید، آگاه خواهد کرد.
سوره المائده آیه 105
پس اولویت اول این نیست که مسولین رو هی نصیحت کنیم. که البته باید به اندازه باشد.
اولویت خودسازی و جامعه ی خودساخته است که هیچ منحرفی رویش تاثیر نگذارد.
عذرخواهی عملکرد بد ما، به خاطر مسول بد پذیرفته نمی شود این را از کجا می گویم از آیه زیر:
قَالَ ادْخُلُوا فِی أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِکُم مِّنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ فِی النَّارِ کُلَّمَا دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَّعَنَتْ أُخْتَهَا حَتَّىٰ إِذَا ادَّارَکُوا فِیهَا جَمِیعًا قَالَتْ أُخْرَاهُمْ لِأُولَاهُمْ رَبَّنَا هَٰؤُلَاءِ أَضَلُّونَا فَآتِهِمْ عَذَابًا ضِعْفًا مِّنَ النَّارِ قَالَ لِکُلٍّ ضِعْفٌ وَلَٰکِن لَّا تَعْلَمُونَ
(خداوند، پس از اعترافشان به کفر در لحظه ی مرگ) میفرماید: شما نیز در میان گروههایی از جن و انس، که پیش از شما بودهاند، به دوزخ داخل شوید. هرگاه گروهی وارد (جهنّم) شود، گروه همکیش خود را لعن و نفرین کند، تا آنکه همه یکجا در دوزخ بهم رسند. آنگاه گروه متأخّر درباره ی گروه قبلی گوید: خدایا اینان بودند که ما را گمراه کردند، پس عذابی دو چندان از آتش دوزخ برایشان بیاور (کیفری برای گمراهی خودشان و کیفری برای گمراه ساختن ما. خداوند) میفرماید: برای هر کدام، (عذابی) دو برابر است، ولی نمیدانید.
سوره اعراف آیه 38
آیه بالا دو پیام دارد ظلم پذیری ممنوع
عملکرد بد به خاطر مسول بد ممنوع
هم ظالم هم ظلم پذیر هم گمراه کننده و گمراه شونده هر دو عذابشون دو برابر است. نه فقط یکی.

جامعه رشد یافته جامعه ای است که با مسول بد، دینش بالا و پایین نشود.
ما در مرحله نظام سازی نیستیم. نظام سازی انجام شد. نظام سازی با قانون اساسی انجام شد که حدود ۱۷۰ اصل دارد.
حالا یک زمانی نخست وزیر بود بعد تبدیل شد به مدل دیگر.
در زمانی پس از انقلاب چندین گروه تروریستی، هزاران شهید روی دستمان گذاشتند و کودتاهای مختلف هم بود مثل طبس و نوژه و....
تحریم ها هم شروع شد. خَلق کُرد و خلق عرب و .... هم بود.
در میان گروهکهای تروریستی و کودتا و تحریم و تفرقه، قانون اساسی به رای گذاشته شد و همه پرسی شد و با رای حدود نود و هشت درصدی همه ناگواری ها جمع شد. وقتی دیدند موفقیت نزدیک است جنگ راه انداختند.
نظام سازی انجام شد. وظایف قوا و رهبر و مردم مشخص شد.
باز یه عده می خواهند برگردند عقب.
الان در مرحله خودسازی و جامعه سازی و تمدن سازی هستیم.
این سه واژه کجا آمده است؟
در بیانیه گام دوم
روی چه کسی تاکید شده؟ مسولین؟ نه. روی جوانها.
از چه چیز پرهیز داده شد؟ ناامیدی.
ما باید چگونه مسولی از جامعه مان بیرون دهیم؟
مِّنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا
از میان مؤمنان مردانی هستند که آنچه را با خداوند پیمان بسته بودند صادقانه وفا کردند (و خود را آمادهی جهاد نمودند)، برخی از آنان پیمانشان را عمل کردند (و به شهادت رسیدند) و بعضی دیگر در انتظار (شهادت) هستند، و هرگز (عقیده و پیمان خود را) تغییر ندادند.
سوره احزاب آیه 23
مسول می شود حاج قاسم. نه سامری و نه قارون. البته سامری و قانون همیشه هست.

استقامت پس از رسیدن به قدرت مهم است. همه این توان را ندارند و جو قدرت می گیرتشان.
نه اینکه مسول سکولار تولید شود که هی دنبال مذاکره سازشی باشد.
طاغوت ستیزی در خود سوره حمد هم هست. در ایاک نعبد و ایاک نستعین.
اگر ما به حرف آمریکا گوش بدهیم او را عبادت کرده ایم:
مَن أصغى إلى ناطِقٍ فَقَد عَبَدَهُ فَإن کانَ النّاطِقُ عَنِ اللّه ِ فَقَد عَبَدَ اللّه َ وإن کانَ النّاطِقُ یَنطِقُ عَن لِسانِ إبلیسَ فَقَد عَبَدَ إبلیسَ؛
هر که گوش به گفته سخنگویى دهد ، در واقع او را پرستیده است . اگر [آن سخنگو] از خدا بگوید ، خدا را پرستیده ، و اگر از شیطان بگوید ، شیطان را پرستیده است.
اگر ما به حرف آمریکا گوش کنیم او را عبادت کردیم.
(در گوش دادن آهنگ دقت کنیم.)
در جامعه سازی اصل، کار مردمی است اصل کار با کتاب و میزان (وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ) است.
یکی از وجوه میزان را عقل گفته اند.
البته حدید هم هست برای کسانی که با هیچ چیز هدایت نمی شوند.
واقعیت چیه آرمان چیه؟
واقعیت اینه که قرآن مهجور است:
وَقَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا
پیامبر (در روز قیامت از روی شکایت) میگوید: پروردگارا قوم من این قرآن را رها کردند.
سوره الفرقان آیه 30
آرمان چیه؟ آرمان اینه که قران از مهجوریت در بیاد و مردم با میزان و حکمت قسط و عدالت را برپا کنند. مردم برپا( لِیَقُومَ النَّاسُ) کنند:

لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِیَعْلَمَ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَیْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزِیزٌ
همانا ما پیامبرانمان را با دلایل آشکار فرستادیم و همراه آنان کتاب (آسمانی) و وسیله سنجش فرو فرستادیم تا مردم به دادگری برخیزند و آهن را که در آن نیرویی شدید است و منافعی برای مردم دارد فرو آوردیم (تا از آن بهره گیرند) و تا خداوند معلوم دارد چه کسی او پیامبرانش را به نادیده یاری میکند. آری خداوند، قوی و شکستناپذیر است
سوره الحدید آیه 25
پس ما برای حکومت مردمی باید قرآن را از مهجوریت در بیاریم و با کتاب و میزان قسط برپا شود.

در ابتدا هم این جوری بود که جهاد سازندگی مردمی، بسیج مردمی و کمیته امداد مردمی اما حالا کمی از مردمی بودن فاصله گرفته.
یکی از چیزهایی که گفته می شود این است که محل اعتراض برای اصلاح نداریم.
چرا نداریم؟ مسجد.
در مسجد زیر نظر امام جماعت عادل اعتراض کنند. مثلا شکایت را ببرند دیوان عدالت اداری و تحصن هوشمندانه و ....
مسجد آرمانی مسجدی است که أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ توش باشه.
مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُکَّعًا سُجَّدًا یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِیمَاهُمْ فِی وُجُوهِهِم مِّنْ أَثَرِ السُّجود....
محمّد رسول خداست و کسانی که با او هستند، بر کفّار، سخت و در میان خودشان مهربانند. آنان را پیوسته در رکوع و سجود میبینی، که فضل و رضوان را از خدا میجویند، نشانه آنان در رخسارشان از اثر سجود نمایان است ....
سوره الفتح آیه 29
اعتراض مسجدی رحمائی است برای خودی ها.
نقد غربگرا ها را از جمهوری اسلامی که می خوانیم حس رحمایی بهمان دست نمی دهد حس اشدائی به ما دست می دهد و این بد است.
اما نقد انقلابی را که می خوانیم حفظ اصول را می بینیم دلسوزی را می بینیم.

نکته دوم تفسیر نور: جهانی شدن مکتب اسلام، به رهبری الهی و یارانی صادق نیازمند است لیظهره علی الدین کله.. محمد رسول اللّه و الّذین معه

رهبر و یارانش مهم است.
نگو نمی شود چون قبلا شده است. در زمان دفاع مقدس کل جمعیت ایران حدود سی و پنج میلیون بوده که حدود دویست هزار شهید داشتیم. چند در دصد جمعیت می شود؟

یعنی امام خمینی ره با تفکر توحیدی اش و یارانش کل جمعیت را جهت می دهد.
پس با سیصد و سیزده نفر که ( رهبان بالیل و اسد بالنهار) یکی از خصوصیاتشان است می شود جهان را متحول کرد.
ربط ها یادمان نرود. قبل از آیات باطل نابود شدنی است تهجد امده بود. خودسازی می شود جامعه سازی و بعد تمدن سازی.

و در بیانیه گام دوم خطاب اصلی کیست؟ جوان ها.

حالا دعای آرمانی امام زمان عج چیست؟
به کلمات دقت کنیم هدایت و استقامت. زهد و علم. و ...‌

اللّٰهُمَّ ارْزُقْنا تَوْفِیقَ الطّاعَةِ، وَبُعْدَ الْمَعْصِیَةِ، وَصِدْقَ النِّیَّةِ، وَعِرْفانَ الْحُرْمَةِ، وَأَکْرِمْنا بِالْهُدىٰ وَالاسْتِقامَةِ، وَسَدِّدْ أَلْسِنَتَنا بِالصَّوابِ وَالْحِکْمَةِ، وَامْلَأْ قُلُوبَنا بِالْعِلْمِ وَالْمَعْرِفَةِ، وَطَهِّرْ بُطُونَنا مِنَ الْحَرامِ وَالشُّبْهَةِ، وَاکْفُفْ أَیْدِیَنا عَنِ الظُّلْمِ وَالسَّرِقَةِ، وَاغْضُضْ أَبْصارَنا عَنِ الْفُجُورِ وَالْخِیانَةِ، وَاسْدُدْ أَسْماعَنا عَنِ اللَّغْوِ وَالْغِیبَةِ، وَتَفَضَّلْ عَلىٰ عُلَمائِنا بِالزُّهْدِ وَالنَّصِیحَةِ، وَعَلَى الْمُتَعَلِّمِینَ بِالْجُهْدِ وَالرَّغْبَةِ، وَعَلَى الْمُسْتَمِعِینَ بِالاتِّباعِ وَالْمَوْعِظَةِ،......
زهد وسط این دعا هست در ابتدای دعای ندبه هم هست.
زهد در دعای بالا کنار علم آمده. چگونه اکثربت را زاهد کنیم؟ اکثریت را عالم کنیم.
در زمان حضرت مهدی عج چه اتفاقی می افتد؟
از ۲۷ حرف علم دو حرفش آمده ۲۵ تا زمان حضرت مهدی عج می اد. علم هم زهد می آورد.
البته زهد برای مرحله یقظه هم هست. یعنی سالک در مرحله یقظه زاهد هم می شود.
زهد یعنی بی رغبتی. آیا یعنی عدم تلاش؟ نه.
زاهد اتفاقا بیشتر هم تلاش می کند اما تلاش برای رضای خدا برای قرب. یعنی کار علمی می کند برای قرب، کارخانه می سازد برای قرب.
جهاد کبیر چه بود؟ جهاد رسانه ای برای گسترش تفکر ناب محمدی و اسلام محمدی در مقابل اسلام آمریکایی.

دعای آرمانی ماه رمضان چیست؟
دعای اللهم ادخل علی اهل قبور السرور اللهم اغن کل فقیر و ....ماه رمضان بستری است برای اینکه همه سال اینگونه شویم و ارمانی فکر کنیم. و پیروزی غزه ان شاءالله در این دعا گنجانده شده.

هر عالمی یک حرفش را بیشتر تکرار می کند امام خمینی ره حدیث حُبُّ الدنیا راس کُلِّ خَطیئَهٍ را زیاد تکرار می کرد عادی نشود هی تکرا ر کنیم. نقطه مقابلش می شود زهد.

یک جامعه ای این طور شود چه می شود؟ تحول ایجاد می کند. و شاید بتوان گفت حُبُّ الدنیا راس کُلِّ خَطیئَهٍ یک مصداقش یعنی اینکه اقتصاد هدف بشود و نه وسیله برای رسیدن به توحید.
به خود نگاه کنیم اگر در نماز هی فکر اقتصادی مزاحمت ایجاد می کند. اگر اقتصاد هدف است نه وسیله. درجاتی از حب دنیا در ما هست.

خب یک شاهد قرآنی هم اخر بیاوری:
فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ .... پس هرقدر می توانید تقوا پیشه کنید
سوره التغابن آیه 16
این ایه هم هست:
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ
ای کسانی که ایمان آورده اید تقوا پیشه کنید آن گونه که سزاوار تقوای اوست و نمیرید مگر اینکه مسلمان باشید.
سوره آل عمران آیه 102

یکجا آمده به قدر توان تقوا پیشه کنید
یکجا آمده تقوا آنچنان که سزاوار است یعنی تقوای ارمانی.
یعنی تقوای ارمانی جلوی چشمت بگذار تا انجا که می توانی تقوا پیشه کن.

جامعه ارمانی و حق جهاد مخصوص کیه؟ معصومین. پس جامعه ارمانی مخصوص امام زمان عج است پس استغاثه فراموش نشود.
ما چی کار کنیم؟ به اندازه توان جهاد کنیم و تقوا پیشه کنیم.
نه اینکه منتظر منفعل باشیم.

بهارتان متصل به بهار مردمان، بهار حقیقی، امام زمان عج باشد ان شاءالله

نوشته شده در جمعه سوم فروردین ۱۴۰۳ساعت 0:37 توسط شنگول العلما|

شنگول العلما...
ما را در سایت شنگول العلما دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : delkadeha بازدید : 8 تاريخ : پنجشنبه 16 فروردين 1403 ساعت: 18:44