نماز هم آسپرین است هم میزان هم کلید

ساخت وبلاگ

یعنی گاهی به جای اینکه تک تک وقت بذاریم مثلا درمان حسد یا درمان فلان و فلان. (البته کتاب های اخلاقی مثل نراقی ها و .... به جای خود)
کافی است نماز، خوب شود و مسجدی شویم.
این ایات بالا رو کنار هم بچینیم
یعنی ۱۱۲ و ۱۱۳ و ۱۱۴ هود که استقامت و نماز کنار هم هستند طبیعی است که امام حسین ع وسط جنگ نماز برپا کند ان هم به جماعت.
پس چطوری فرزند انقلابی تربیت کنیم با نماز خوب در مسجد.
خلاصه تربیت فرزند در همین ایه 132 طه هست.
خودمون با نماز خوب بشیم او رو هم با نماز خوب کنیم.
بالاترین حد انسانیت معراج است.
خب نماز معراج مومن است.

اصلا می خواهیم عالم و استاد انتخاب کنیم باید ببینیم نمازش چطور است.
از بهترین نماز ها نماز ایت الله بهجت ره.
اگر عالم در نماز خاشع بود این عالم، عالم خیلی خوبی است. دو ایه زیر را کنار هم ببینیم متوجه می شویم معیار شناخت عالم واقعی از غیر واقعی خشوع است و جلوه اش در نماز:
وَاسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ وَإِنَّهَا لَکَبِیرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِینَ
و از صبر و نماز یاری جویید و این کار جز برای خاشعان، گران و سنگین است
سوره البقره آیه 45

وَمِنَ النَّاسِ وَالدَّوَابِّ وَالْأَنْعَامِ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ کَذَٰلِکَ إِنَّمَا یَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ غَفُورٌ
و همچنین از مردم و جنبندهها و چهار پایان به رنگهای گوناگون (آفریدیم)؛ از میان بندگان او تنها دانشمندان (ربّانی) خشیت الهی دارند، بیشک خداوند، عزیز و آمرزنده است
سوره فاطر آیه 28


راستش من باور نمی شه کسی نماز نخونه. یعنی می گم خب مثلا مگه این دنیا رو بدون نماز می شه تحمل کرد؟
هر وقت کم اوردیم باید استعانت از نماز بگیریم. اگر نمی گیریم یعنی نماز درون روح جا نیفتاده:یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ
ای کسانی که ایمان آوردهاید (در برابر حوادث سخت زندگی،) از صبر و نماز کمک بگیرید، همانا خداوند با صابران است
سوره البقره آیه 153
بوعلی سینا کم می اورد نماز می خواند مشکل علمی اش را حل می کرد نماز برایش کلید قفل ها بود.


گاهی بالای در بیمارستان ها می نویسند:
کُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لَا یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ.
این مدل نوشتن ایه ناقص است. اسراف مادی البته بد است. اما اصل اسراف معنوی است.
کامل ایه به صورت زیر است:
یَا بَنِی آدَمَ خُذُوا زِینَتَکُمْ عِندَ کُلِّ مَسْجِدٍ وَکُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لَا یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ
ای فرزندان آدم زینت خود را به هنگام رفتن به مسجد، با خود بردارید و (از نعمتهای الهی) بخورید و بیاشامید، ولی اسراف نکنید که خداوند مسرفان را دوست نمیدارد
سوره اعراف آیه 31
غذایی که می خوریم باید در مسجد مصرف شود که از لحاظ معنوی اسراف نباشد.
خداوند مسجدی ها را دو جور دوست دارد.
از ان جهت که اسراف نمی کنند و غذایی که خوردند در مسجد مصرف می کنند و از ان جهت که دنبال طهارتند.
اسراف مادی رو باید رعایت کنیم اما از ان بالاتر اسراف معنوی است. مسجد نرفتن یعنی اسراف معنوی. این همه ثواب درباره نماز جماعت هست ما با نرفتن به مسجد اسراف در ثواب می کنیم.

روایت نقل شده از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله می باشد که فرمود: «جبرئیل با هفتاد هزار ملک بعد از نماز ظهر نزد من آمد، و گفت: ای محمد! همانا خداوند سلام بر تو می فرستد و دو هدیه برای شما فرستاده که برای هیچ پیامبری تاکنون نفرستاده است، رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: آن دو هدیه چیست؟ جبرئیل فرمود:

(اول) سه رکعت نماز وتر (دو رکعت شفع- یک رکعت وتر).

(دوم) نمازهای پنج گانه به صورت نماز جماعت.

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: ای جبرئیل! نماز جماعت چه فایده ای برای امّت من دارد؟

جبرئیل فرمود: یا محمد! در نماز جماعت دو نفر اقتداء کند. خداوند برای هر یک نفر در هر یک رکعت یکصد و پنجاه (150) نماز می نویسد. زمانی که در نماز جماعت سه نفر اقتدا کند. خداوند برای هر یک نفر در یک رکعت ششصد (600) نماز می نویسد و هم چنان ثواب آن زیاد می شود به طوری که وقتی تعداد افراد از ده نفر گذشت، در این صورت اگر آسمان صفحه و کاغذ و درختان قلم و جن و انس و ملائکه نویسنده باشند، نمی توانند ثواب یک رکعت آن را بنویسند.

ای محمد! درک تکبیر اوّل نماز با امام جماعت، فضیلت دارد بر ششصد هزار حج و عمره و هفتاد هزار بار بهتر است از دنیا و آن چه در دنیا هست، و یک رکعت نماز پشت سر امام به جماعت خواندن، بهتر است از صدهزار دینار صدقه به مساکین دادن، و یک سجده مؤمن با امام در نماز جماعت بهتر است از صد بنده آزاد کردن.

. بحارالأنوار، ج 85، ص 15 .

وقتی این همه ثواب برای نماز جماعت هست یعنی میزان بالابرندگی اش برای سالک و برای قرب خیلی بالاست.

الکی ثواب زیاد برای کاری گذاشته نمی شود ثواب زیاد نشان دهنده ی اهمیت آن برای طی درجات است به سوی قرب به خدا.


لَا تَقُمْ فِیهِ أَبَدًا لَّمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَىٰ مِنْ أَوَّلِ یَوْمٍ أَحَقُّ أَن تَقُومَ فِیهِ فِیهِ رِجَالٌ یُحِبُّونَ أَن یَتَطَهَّرُوا وَاللَّهُ یُحِبُّ الْمُطَّهِّرِینَ
هرگز در آن (مسجد به عبادت) نایست آن مسجدی که از روز نخست بر پایه تقوا بنا شده، شایسته تر است که در آن (به عبادت) بایستی؛ در آن، مردانی هستند که دوست میدارند پاکیزه باشند؛ و خداوند پاکیزگان را دوست دارد
سوره التوبه آیه 108
دوست داشتن خدا با دوست داشتن ما فرق می کند. دوست داشتن خدا یعنی انسان را یک پله یک پله بالا نمی برد چند پله چند پله بالا می برد.
مسجد ضرار هم البته داریم در همین شیراز هم مسجدش را می شناسم. باید دقت کرد.

با توجه به ایه بالا که در مورد طهارت مسجدی ها هست و ایه زیر:
لَّا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ
و جز پاکان نمیتوانند به آن دست زنند (دست یابند)
سوره الواقعه آیه 79
می رسیم به این نکته که مسجد طهارت می دهد و طهارت راه فهم قرآن را برای ما باز می کند.

کسی که مدام گناه می کند یعنی رفت و آمد با شیاطین. در نتیجه فکر بد بیشتر به ذهنش خطور می کند.
کسی که دایم در مسجد است یعنی ارتباط با فرشته ها. در نتیجه خطور فکر خوب به ذهنش بیشتر می شود.
از مهم ترین کارها در سلوک چیست؟ کنترل خواطر.
در خلوت اگر کنترل خواطر نباشد هی فکر می رود این طرف و اون طرف، سالک به جایی نمی رسد. حالا مسجد به کمک ما می اید برای طهارت. برای تخلیه، برای کنترل خواطر.

اگر سالک می خواهد بداند کجای کار است ببیند نمازش چطور است:
در حدیثی از امام صادق (علیه السلام ) می خوانیم : اول ما یحاسب به العبد الصلوة فان قبلت قبل سائر عمله ، و ان ردت رد علیه سائر عمله : ((نخستین چیزی که در قیامت از بندگان حساب می شود نماز است اگر مقبول افتاد سائر اعمالشان قبول می شود، و اگر مردود شد سائر اعمال نیز مردود می شود))
نماز میزان است. هر چه علم بالا می رود باید خودش را در نماز نشان دهد.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:
امت من چهار گروه هستند:
1 گروهی نماز می خوانند، ولی در نمازشان سهل انگارند (ویل) برای آنهاست، و (ویل) نام یکی از طبقات زیرین جهنم است، خداوند فرمود: (فویل للمصلین الذینهم عن صلاتهم ساهون) ماعون 4 و 5
پس (ویل) برای نمازگزاران است، آنهایی که در نمازشان سهل انگارند.
2 گروهی گاهی نماز می خوانند و گاهی نمی خوانند، پس (غی) مال آنهاست، و (غی) نام یکی از طبقات پایین جهنم است. خداوند متعال فرمود: (فخلف من بعدهم خلف اضاعوا الصلوة و اتبعوا الشهوات فسوف یلقون غیا) .
سپس جانشین آن مردم خداپرست قومی شدند که نماز را ضایع کرده و از شهوات پیروی کردند، و اینها به زودی در (غی) افکنده خواهند شد.
3 گروهی هیچ وقت نماز نمی خوانند، (سقر) برای آنهاست، (سقر) هم نام یکی از طبقات زیرین جهنم است که خداوند متعال فرمود: (ما سلککم فی سقر قالوا لم نک من المصلین) مدثر .42
(اهل بهشت از اهل جهنم سئوال می کنند) چه چیزی شما را به (سقر) کشاند؟ در جواب می گویند : ما از نمازگزاران نبودیم.
4 گروهی همیشه نماز می خوانند، و در نمازشان خشوع دارند. خداوند متعال فرمود: (قد افلح المؤمنون الذین هم فی صلاتهم خاشعون)
مؤمنون.1 و .2
مؤمنان رستگار شدند، آنهایی که در نمازشان با خشوع هستند. المواعظ العددیه، باب چهارم ، ص 122

امیدواریم خداوند متعال همه ما را از گروه چهارم قرار دهد.

من افراد بی حجاب می بینیم بیشتر از اینکه غصه حجابش را بخورم غصه نمازش را می خورم. می گم این بدبخت یا نماز نمی خونه یا بد نماز می خونه.
چون نمازی که اثرش ظاهر نشود... وَأَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنکَرِ وَلَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ وَاللَّهُ یَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ
سوره العنکبوت آیه 45
مثل این‌می ماند کسی حمام برود و پر از چرک باشد. خب این چه مدل حمام رفتن است.

حدیث: الا حظ فِی الْإِسْلَامِ لِمَنْ تَرَک الصَّلَاه
؛ تارک نماز، حظّ و بهره ای از اسلام ندارد

مسجد خیلی خیلی مهم است تا انجا که خدا برای حفظ مساجد یک عده را با یک عده دفع می کند:
الَّذِینَ أُخْرِجُوا مِن دِیَارِهِم بِغَیْرِ حَقٍّ إِلَّا أَن یَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَّهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِیَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ یُذْکَرُ فِیهَا اسْمُ اللَّهِ کَثِیرًا وَلَیَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزِیزٌ
(مظلومان مورد تهاجم،) کسانی هستند که به ناحق از خانه و کاشانه ی خود رانده شدند (و گناهی نداشتند) جز این که میگفتند: پروردگار ما خدای یکتا است و اگر خداوند (ظلم و تجاوز) بعضی از مردم را به وسیله ی بعضی دیگر دفع نکند، صومعه ها و کنیسه ها و کلیساها و مساجدی که نام خداوند در آنها بسیار برده میشود ویران میگردد، و قطعا خداوند کسی که (دین) او را یاری کند، یاری میدهد، همانا خداوند نیرومند شکست ناپذیر است
سوره الحج آیه 40
تفسیر نور:
11- مساجدی مورد ستایش قرآن است که در آنها از خداوند بسیار یاد شود و به حداقل اکتفا نشود. کثیراً (در هر مکانی که بیشتر یاد او شود، مقدّستر است)
12- امداد و نصرت الهی، بعد از حرکت و تلاش ماست لیَنصُرَنّ اللّه مَن ینصره
حالا ذکر، نماز می شود قرآن می شود یاد خدا به صورت کلی می شود.

مسجد سنگر است یعنی ایه زیر:
إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّکَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلَّا اللَّهَ فَعَسَىٰ أُولَٰئِکَ أَن یَکُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِینَ
مساجد خدا را تنها کسانی باید آباد کنند که به خدا و روز قیامت ایمان دارند و نماز را به پا داشته و زکات میپردازند و جز از خدا نمیترسند. امید است که آنان از رهیافتگان باشند.
سوره التوبه آیه 18

مسجد باحال فعال داریم. بی حال هم داریم.
تفسیر نور:
- تولیت و تعمیر مسجد شرایطی دارد:
الف: از جهت اعتقادی، ایمان به مبدأ و معاد. آمن باللّه و الیوم الاخر
ب: از نظر عملی، برپا داشتن نماز وپرداخت زکات اقام الصلوة وآتی الزکوة
ج: از جهت روحی، شجاعت و نفوذناپذیری لم یخش الا اللّه (اگر متولّی مسجد، شجاع باشد، مسجد نیز کانون حرکتهای ضدّ ظلم خواهد بود)
2- وظیفه ی متولّیان مساجد و تعمیرکنندگان آنها، رسیدگی به محرومان است انّما یعمر... آتی الزکوة

در حد توان باید تلاش کرد برای ابادانی مساجد که اولین اقدام امام زمان عج نماز است:

الَّذِینَ إِن مَّکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّکَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنکَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ
کسانی که اگر آنان را در زمین به قدرت رسانیم، نماز بر پا میدارند و زکات میدهند و (دیگران را) به خوبیها دعوت میکنند و از بدیها بازمیدارند؛ و پایان همهی امور برای خداست
سوره الحج آیه 41

اما اگر روزی فقط یک‌ مسجد خوب هم باشد قطعا برای نماز انجا می روم چنانچه خیلی ها سفر می کردند تا پشت ایت الله بهجت یک نماز بخوانند. ^_^.

حتما این روایات را بهتر از من‌ می دانید:

اصبغ از حضرت امیرالمؤمنین(علیه السلام) روایت نموده است که فرمود: «کسانى که به مسجد رفت و آمد مى کنند، یکى از هشت چیز عاید آنها مى شود. 1ـ استفاده از یک برادر دینى در راه خدا. 2ـ آموختن یک علم تازه. 3ـ دلیل محکمى که اعتقادشان را کامل مى کند.
4ـ کلمه اى که راهنماى او مى شود. 5ـ رحمتى از طرف خداوند که در انتظار او مى باشد.
6ـ شنیدن موعظه اى که او را از هلاکت نجات مى دهد. 7ـ ترک گناهى از خوف خدا یا از ترس مردم. 8ـ ترک گناهى از روى حیا از خدا یا مردم».(2)وسائل الشیعه، ج 3، ص 480
4ـ مرحوم شیخ صدوق(رحمهم الله) روایت کرده: «هنگامى که خداوند «تبارک و تعالى» اراده مى کند که اهل زمین را (در اثر گناهانشان) عذاب کند، و حتى یک نفر از آنها را باقى نگذارد، وقتى مى بیند پیرمردها به سوى مساجد مى روند و بچه ها مشغول آموختن قرآن هستند درباره آنها ترحم مى کند و عذاب را به تأخیر مى اندازد».(4) وسائل الشیعه، ج 3، ص 481.

ان شاءالله خدا کمک کند و توفیق دهد اداب مسجد را یاد بگیریم و اجرا کنیم^_^.

اما در مورد خانم ها:
اختلاف نظر هست بین علمای قدیم و جدید در مورد خانم ها که نماز در مسجد بهتر است یا خانه. اما باتوجه به موارد گفته شده به نظر شخصی من، نماز در مسجد برای خانم ها بهتر است اگر فرزند کوچک مانع نباشد یا موانعی مثل منطقه خلوت و مزاحت نامحرم و ...
فرزند کوچک اگر نماز بقیه را خراب می کند نباید در مسجد اورد. و اگر تاب و سرسره در حیاط مسجد باشد جوری که صدا داخل نیاید این خوب است.

یَا مَرْیَمُ اقْنُتِی لِرَبِّکِ وَاسْجُدِی وَارْکَعِی مَعَ الرَّاکِعِینَ
ای مریم (به شکرانه این همه نعمت،) برای پروردگارت خضوع کن و سجده بجای آور و با رکوع کنندگان رکوع نما.
سوره آل عمران آیه 43

نکته شش تفسیر نور:
6- حضور زن در اجتماعات عبادی واجتماعاتی که مردان نیز حضور دارند سفارش شده است مع الراکعین به شرط آنکه زنان، مریمگونه رفتار نمایند.

فرض کنیم یک پسر مجرد دنبال دختر خوب و مومن برای خواستگاری باشد می رود مسجد.
مادر مسجدی فرزند مسجدی تولید می کند ان شاءالله.
درب خانه حضرت زهرا س و علی ع به مسجد باز می شد.
دعای ندبه:
وَ زَوَّجَهُ ابْنَتَهُ سَیِّدَهَ نِساءِ الْعالَمِینَ، وَ أَحَلَّ لَهُ مِنْ مَسْجِدِهِ ما حَلَّ لَهُ، وَ سَدَّ الْأَبْوابَ إِلَّا بابَهُ،...
خب حالا بریم یک پله بالاتر.
کل زمین برای سالک مسجد است. و او در اعتکاف است.
و اداب مسجد و اعتکاف در کل زمین را برای خود لازم می داند.
از اداب اعتکاف خرید نیازهای فقط ضروری از نزدیکترین مکان است.
این توضیح مختصر متن زیر بود. اصل متن از اداب الصلاه امام خمینی ره را ببینیم:
بدان که سالک الی اللّه را به حسب نشآت وجودیّه مکان هایی است که از‏‎ ‎‏برای هر یک از آنها آداب مخصوصه ایست که تا سالک بدانها محقق نشود به‏‎ ‎‏صلوة اهل معرفت نائل نگردد.‏
‏‏ اوّل، نشئۀ طبیعیّه و مرتبۀ ظاهرۀ دنیاویّه است که مکان آن ارض‏‎ ‎‏طبیعت است. قال رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله و سلم: ‏‏جُعِلَتْ لِیَ اْلاَرْضُ‏‎ ‎‏مَسْجِداً وَ طَهوراً.‏‎[1]‎‏ سالک را در این مرتبه ادب آنست که به قلب خود بفهماند‏‎
‏که نزول او از نشئۀ غیبیۀ و هبوط نفس از محلّ اعلای ارفع به ارض سفلای‏‎ ‎‏طبیعت و ردّ او به أسفل سافلین از احسن تقویم برای سلوک اختیاری الی اللّه و‏‎ ‎‏عروج به معراج قرب و وصول به فناء اللّه و جناب ربوبیّت است، که غایت‏‎ ‎‏خلقت و نهایت مقصد اهل اللّه است، می باشد ـ ‏‏رَحِمَ اللّه امْرَءاً عَلِمَ مِنْ اَیْنَ‏‎ ‎‏وَ فی اَیْنَ وَ اِلیٰ اَیْنَ.‏‎[2]‎
‏‏ ‏‏سالک باید بداند از دار کرامت اللّه آمده و در دار عبادت اللّه واقع است و‏‎ ‎‏به دار جزاء اللّه خواهد رفت. عارف گوید: ‏‏مِنَ اللّه و فی اللّه و اِلَی اللّه ‏‏. پس،‏‎ ‎‏سالک باید به خود بفهماند و به ذائقۀ روح بچشاند که دار طبیعت مسجد‏‎ ‎‏عبادت حق است و او برای همین مقصد در این نشئه آمده، چنانچه حق تعالی‏‎ ‎‏جلّت عظمته فرماید: ‏‏وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَاْلاِنْسَ اِلاّ لِیَعْبُدون.‏‎[3]‎‏ و چون دار‏‎ ‎‏طبیعت را مسجد عبادت یافت و خود را معتکف در آن دانست، باید به آداب‏‎ ‎‏آن قیام و از غیر تذکّر حق صائم شود؛ و از مسجد عبودیّت خارج نشود مگر به‏‎ ‎‏قدر حاجت؛ و چون قضای حاجت شد، عود کند و با غیر حق انس نگیرد و‏‎ ‎‏دلبستگی به غیر پیدا نکند که اینها خلاف آداب عکوف بباب اللّه است. و‏‎ ‎‏عارف باللّه را در این مقام حالاتی است که به نوشتن درست نیاید. و چون‏‎ ‎‏نویسندۀ خارج از فطرت انسانیّت و مستغرق در بحر مسجور ظلمانی طبیعت و‏‎ ‎‏عاری از حق و حقیقت از همۀ مقامات سالکان و عارفان عاری است، بهتر آن‏‎ ‎‏است که بیش از این خود را در محضر حق جلّت قدرته و خاصّان او مفتضح‏‎ ‎‏نکند و از این مقام بگذرد، و شکوای نفس امّاره را به درگاه مقدّس ذی الجلال‏‎ ‎‏برد، شاید به لطف عمیم و رحمت شامله دستگیری از او شود و بقیۀ عمر‏‎ ‎‏جبران ما سبق گردد. ‏‏رَبَّنا ظَلَمْنا اَنْفُسَنا وَ اِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا وَ تَرْحَمْنا لَنَکوُنَنَّ مِنَ‏‎ ‎‏الْخٰاسِرین.‏‎[4]‎

نوشته شده در دوشنبه پنجم تیر ۱۴۰۲ساعت 12:12 توسط شنگول العلما|

شنگول العلما...
ما را در سایت شنگول العلما دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : delkadeha بازدید : 59 تاريخ : يکشنبه 1 مرداد 1402 ساعت: 14:18