زوج درمانی سلوکی

ساخت وبلاگ

قاعده چهارم: (قاعده فخلع نعلیک)
در کنار قاعده پازل که خانواده باید تصویر خدا را بسازند و همه به هم نیاز دارند و وظایفی دارند. در عین حال باید بریم به سمت فخلع نعلیک.
توی اهنگ هایی که می گویند من بدون تو می میرم یعنی دارد یک حرف اشتباه رو وارد مخ ما می کند.
آهنگ ها گاهی از این طرف غش می کنند: من بدون تو می میرم. گاهی از اون طرف غش می کنند. برو دیگه دوستت ندارم.
قسمت زیادی از تصورات اشتباه ما رو فیلم ها و اهنگ ها وارد مخ ما می کنند. این قدر چپ و راست اهنگ گوش دادن چرا؟
می ره توی طبیعت به جای گوش دادن به صدای اب و پرنده و سکوت ارامش بخش، آهنگ دیس دیس می ذاره باصدای بلند. گوش ما رو هم آزار می ده.
خب این آهنگ که توی اتاقت هم می تونی گوش بدی.
جا دارد بگویم خیلی بی شعوری لااقل برای گوش خودت بذار.
ما باید بریم به سمت ایاک نستعین، به سمت الهی هب لی کمال الانقطاع الیک، به سمت اشد حبا لله. به سمت فاخلع نعلیک، به سمت دوست داشتن بدون تعلق.
دوست داشتن بدون تعلق یعنی چی؟ یعنی اگر همین الان گفتند فرشته مرگ امده. بگوییم برویم.
دوست داشتن بدون تعلق یعنی بیت زیر:
به جهان خرم از انم که جهان خرم از اوست
عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
در ذیل فاخلع نعلیک در تفسیر نور آمده:
در حدیثی میخوانیم که مراد از کندن دو کفش، دل کندن از دو نگرانی است: یکی نگرانی از وضع همسر در آن سرما و دیگری، نگرانی از شرّ فرعون(25) بعضی نیز آن را اشاره به همسر و فرزند و یا حبّ دنیا و آخرت دانسته اند. در تورات کنونی نیز عبارت فاخلع نعلیک به همین تعبیر آمده است(26)
25) تفسیر نورالثقلین
26) تورات، سِفر خروج، فصل سوّم

حالا این مطالب به معنی این نیست که حرف عاشقانه نزنیم. حرف عاشقانه بزنیم غلو هم در صنعت عشق تا حدودی می توان کرد اما در عین اینکه پر از توحید هستیم و خالی از شرک. شرک خفی. ابراز محبت به جلوه جمال الهی کار درستی است و باید هم باشد.

تمرین: تمرکز روی ایاک نستعین سوره حمد در نماز.
من فاخلع نعلیک را می ریزم در وحده لا شریک له در تشهد نماز برای تثبیت قلب‌.
البته بهتر این است آیه ۱۰۶ سوره یوسف (ع) و روایات ذیلش رو در وحده لاشریک له بریزیم.

قاعده پنجم: (عشق کامل فقط مخصوص خدا)
یک حب داریم یک اشد حب. اشد حب مخصوص خداست. خداوند کمال مطلق است.
وَمِنَ النَّاسِ مَن یَتَّخِذُ مِن دُونِ اللَّهِ أَندَادًا یُحِبُّونَهُمْ کَحُبِّ اللَّهِ وَالَّذِینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِّلَّهِ ....
و بعضی از مردم کسانی هستند که معبودهایی غیر از خداوند برای خود برمیگزینند و آنها را همچون دوست داشتن خدا، دوست میدارند. امّا آنان که ایمان دارند، عشقشان به خدا شدیدتر است ....
سوره البقره آیه 165
همه نقص دارند. ما با انسان کامل ازدواج نمی کنیم. با یک انسان ناقص ازدواج می کنیم و خودمون هم ناقصیم و با ازدواج نقص ها رو می شود‌.
توی فیلم های رمانتیک دو نفر به هم می رسند و فیلم تمام می شود در حالی که فیلم تازه شروع می شود.

تمرین: آیت الله قاضی ره به شاگردان خود دستور می دادند این دعا را در قنوت نماز هایشان بخوانند: « اللهم ارزقنی حبّک و حبّ ما تحبه، و حبّ من یحبّک، والعمل الذی یبلغنی إلی حبّک واجعل حبّک احبّ الاشیاء إلی. »

قاعده ششم: (قوه شناسی و عدالت در قوه) شناخت قوه و عمل متناسب با ان قوه را باید یاد بگیریم.
دوم تمرین برای ملکه کردن عمل، تا در زمان‌ مناسب عمل مناسب انجام بدهیم.
خیلی وقتها مشکل ندانستن نیست مشکل اینه که می دونیم ولی نمی تونیم انجامش بدیم. یا در زمان مناسب واکنش مناسب داشته باشیم.


اکثر اختلاف ها با قوه شناسی و عمل متناسب در قوه حل می شود.
ممکنه مجردها فکر کنند اختلافهای بنیادین منجر به طلاق می شود اما باید بدانیم اختلاف های الکی و مسخره هم منجر به طلاق می شود.
مثلا: مرد بگوید ساعت سه بریم پارک من الان یک کار واجب شغلی دارم. زن بگوید ساعت دو بریم بقیه اقوام در پارک منتظر ما هستند.
مرد بگوید اذن خروج دست منه. زن بگوید منتظر گذاشتن دیگران حق الناسه.
مرد داد. زن جیغ. زن قهر و خروج با گریه پیش مادرش.
خانواده زن: این ظالم باهات چی کار کرده. بی احترامی.
این بی احترامی اون بی احترامی.
حرمت شکسته می شود دل شکسته می شود. طلاق.
به همین سادگی.

حالا ساعت دو بریم یا سه اختلاف. مادر همسر گفت الف یا ب اختلاف. من جلوی بقیه آبرو دارم تیپ الف یا ب اختلاف. انتقاد کوچک و عدم تحمل قهر و اختلاف و .....
اوایل ازدواج این طوریه قدم به قدم یه اختلاف کوچیک پیش می اد. می تونه بزرگ بشه می تونه با قوه شناسی و در نطفه خفه بشه.
میدان ازدواج، یک میدان امتحان تازه با موانع جدید و وسیع است. که همه فکر می کنند بلدند. اما به عمل کار براید به سخندانی نیست.


بریم سراغ قوا:
نراقی پدر قوای انسان را به سه قوه تقسیم کرده نراقی پسر قوه ها را به چهار قوه تقسیم کرده منم که دو زار سواد ندارم قوا رو به پنج قوه تقسیم کردم.

قوه ای که من اضاف کردم قوه قلبیه هست. یعنی از تقسیمات دیگر بزرگان اینو برداشتم به این تقسیم بندی اضاف کردم.
پس من شرح خودم را می گذارم با فهم خودم.

قوه ها اینها هستند:
قوه غضب و قوه شهوت و قوه عقل و قوه شهوت و قوه قلب.
هر قوه ای یک حالت اعتدال داره یک کم کاری و یک پرکاری. ما وظیفه داریم که قوا را در اعتدال و عدالت نگه داریم تا درست عمل کنیم.
قوه غصب برای دفع خطر است. بیش فعالی این قوه نتیجه می دهد دعواهای زیاد و عصبی بودن. کم کاری می شود ترس. عدالت و اعتدال می شود شجاعت.

قوه شهوت برای جذب منافع است. اعتدالش عفت. بیش فعالی نتیجه می دهد دنباله روی انواع شهوت شکم و چشم و ... و کم کاری نتیجه می دهد بی میلی و تنبلی در کار.
قوه خیال اعتدالش ارزوی قابل دست رس و امید است. کم کاری نتیجه می دهد بدون امید بودن.
پر کاری قوه خیال می شود آرزوی دراز و وهمی و خواطر مزاحم و فخرفروشی و ...
قوه عقل اعتدالش حکمت است. بیش فعالی می شود افتادن در محاسبات دنیوی بدون دیدن آخرت. و اینکه نتواند توکل کند.
کم کاری اش نتیجه می دهد عدم کنترل دیگر قوا.
قوه عقل درست باشد دیگر قوا را کنترل می کند که کم کاری و پرکاری نکنند.
قوه قلب اعتدالش ایمان است. بیش فعالی غلبه احساسات. کم کاری بی احساسی و کفر و شرک.
قوه عقل با عبادت مناسب تبدیل می شود به ملکه و قوه قلب. و ان وقت گوش قلب و چشم قلب و .... باز می شود.
هدف ما چیست؟ اوردن قلب سالم برای خدا:
یَوْمَ لَا یَنفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ
روزی که مال و فرزندان برای انسان نفعی ندارند.
سوره الشعراء آیه 88
إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ
مگر کسی که با روح و قلب پاک به سوی خدا آید.
سوره الشعراء آیه 89

قاعده هفتم:( عمل از ظاهر به باطن)
برای درست کار کردن قوا دو حالت وجود دارد که باید در نظر بگیریم. حالت طمانینه و امنیت(جسمی و روحی)
و حالت اضطراب و پریشانی.(جسمی و روحی)
همیشه از پایین به بالا باید درست عمل کنیم از ظاهر به باطن یعنی از جسم به روح.

مثال ساده: یک نفر نیاز به دستشویی داره سر کلاس نمی تواند درس را درست بفهمد. چون در حالت اضطراب جسمی است.
یا مثلا کسی که خوابش می اد عقلش درست کار نمی کنه در حالت اضطراب است. چُرت مناسب حالت امنیت به انسان می دهد عقلش درست کار می کند:
ثُمَّ أَنزَلَ عَلَیْکُم مِّن بَعْدِ الْغَمِّ أَمَنَةً نُّعَاسًا یَغْشَىٰ طَائِفَةً مِّنکُمْ وَطَائِفَةٌ قَدْ أَهَمَّتْهُمْ أَنفُسُهُمْ یَظُنُّونَ بِاللَّهِ غَیْرَ الْحَقِّ ظَنَّ الْجَاهِلِیَّةِ یَقُولُونَ هَل لَّنَا مِنَ الْأَمْرِ مِن شَیْءٍ قُلْ إِنَّ الْأَمْرَ کُلَّهُ لِلَّهِ .....
سپس (خداوند) به دنبال آن غم، امنیتی (به گونه ی) خوابی سبک بر شما فرو فرستاد که گروهی از شما را فراگرفت (و با آن، خستگی و اضطراب از تن شما بیرون رفت این آرامش برای کسانی بود که از فرار خود در اُحد ناراحت و تائب بودند)، ولی گروه دیگر که همّتشان (حفظ) جان خودشان بود و به (وعده های) خدا همچون دوران جاهلیّت گمان ناحق داشتند، (به طعنه) میگفتند: آیا چیزی از امر (نصرت الهی) با ماست؟ بگو: براستی که امر (پیروزی) همه اش بدست خداست ...
سوره آل عمران آیه 154

برای حضور قلب در نماز باید طمانینه در سجده باشد (آرام بودن بدن) و دل خالی از کینه. طمانینه جسمی و امنیت روحی.
کسی که قبل از نماز دعوا کرده باشد (پریشانی روحی) در نماز کلا به جای عبادت در حال دعواست و یهو می بیند نماز تمام شد.

دستوراتی که به سالک می دهند برای رسیدن به حالت طمانینه و امنیت و اطمینان قلبی است. ان وقت می توان بهترین عمل را در زمان مناسب انجام دهد.

وقتی مرد از سر کار وارد خانه می شود طبق (پست قبل) همسر بهتره چه کار کند؟ استقبال.
چرا؟
مرد در بیرون قوه غضبش بر اثر درگیری ها و ترافیک و .... فعال است. و در حالت اضطراب جسمی است مثلا نیاز به اب خوردن یا دستشویی دارد حالا به محض ورود، زن شروع به انتقاد کند که بچه ها اذیت کردند و .....
قوه غضبی که فعال بوده فعال تر می شود دعوا می شود.
حالا اگر بگذاریم مرد وارد شود ابی بخورد، استراحتی کند، و وارد حالت طمانینه و امنیت شود می توان مشکل را مطرح کرد. در حالت امنیت عقل کار می کند و در حالت اضطراب غضب.

حالا مثال زنانه: زن در حالت اذیت های ماهانه است. مرد بیاید یک مسیله چالشی زندگی را مطرح کند.
چون زن در حالت قوه غضب است و اضطراب، چی می شه؟ دعوا. بیشترین دعواها مال این دوران است. لذا باید ذکر و توجه به خدا بیشتر شود که جبران پرکاری غضب بشود. و روح بر جسم غلبه کند و ان را در حال تعادل نگه دارد و از ان طرف مرد رعایت کند و مراقب باشد در زمان فعال بودن قوه غضب وارد بحث و گفتگوی چالشی و .... نشود.


امام حسن ع ابتدا فرد را از قوه غضب وارد حالت طمانینه می کنند. بعد از آن، قوه عقلش را فعال می کنند.
روایت:
در احوالات امام حسن(علیه السلام) آمده که روزى مردى از شام که تحت تأثیر تبلیغات بنى امیه قرار گرفته بود، در کوچه هاى مدینه به حضرت رسید و بدون تأمل، شروع به دشنام دادن و ناسزا گفتن به حضرت کرد.حضرت سکوت کرده، تا خوب عقده هایش خالى شد، سپس فرمودند: «من فکر مى کنم تو در این شهر غریب باشى و امر بر تو مشتبه شده؛ اگر منزل ندارى، منزل ما متعلق به تو است، اگر بدهکارى من قبول مى کنم که بدهى تو را بدهم، اگر گرسنه اى تو را سیر مى کنم». چنان حضرت با او برخورد کردند که اصلا در فکرش خطور نمى کرد. چنان مجذوب شد که گفت: یابن رسول الله اگر قبل از این ملاقات به من مى گفتند، بدترین افراد زیر این آسمان کیست؟ تو را و پدرت را معرفى مى کردم؛ ولى الان به عنوان نیک ترین افراد معرفى مى کنم، او چنان شیفته اخلاق آن حضرت شد که تا در مدینه بود، در منزل حضرت و سر سفره آن حضرت بود.(منتهی الآمال محدث قمی)


بیشترین ضربه منجر به طلاق مربوط به قوه غضب است. نکته بسیار مهم در حدیث زیر کلمه ایمان است. ایمان را فاسد می کند ایمان را. ایمان را.
قالَ رَسُولُ الله ـ صَلَّی الله عَلَیهِ وَ آلِهِ ـ : الغَضَبُ یُفسِدُ الایمانَ‏‎ ‎‏کَما یُفسِدُ الصَّبِر العَسَلَ وَ کَما یُفسِدُ الخَلُّ العَسَلَ».‏‎از علیّ بن ابی طالب (علیهما السلام) نقل شده که پیامبر خدا (صلّی اللّه علیه و آله) فرمودند: «غضب ایمان را فاسد می کند، آنچنانکه صَبِر (عُصارۀ درختی است که تلخ می باشد) عسل را، و آنچنانکه سِرکه عسل را». (مستدرک الوسائل، ج 12، ص 7)

حالا اگر کسی آنچنان خودسازی اساسی کرده باشد که همیشه قوه قلب و امنیت فعال باشد. مرد از بیرون هم که می اید، انتقاد می شنود چون قوه قلب فعال است درست عمل می کند و قوا در تعادل است یا زن در اذیت های جسمی اش باز درست عمل می کند و قوا در تعادل است.
چطوری به دست می اید با قلب خالص خالص
قَالَ رَبِّ بِمَا أَغْوَیْتَنِی لَأُزَیِّنَنَّ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ وَلَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ
گفت: پروردگارا چون مرا گمراه ساختی، من (نعمتهای مادّی را) در زمین در نظر آنها زینت میدهم، و همگی را گمراه خواهم ساخت،
سوره الحجر آیه 39
إِلَّا عِبَادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ
مگر بندگان مخلصت را.
سوره الحجر آیه 40
و چگونه می توان رسید.
با علم خوب و ریختنش در عبادت خوب.
وَاعْبُدْ رَبَّکَ حَتَّىٰ یَأْتِیَکَ الْیَقِینُ
و پروردگارت را پرستش کن تا آنکه یقینی تو را فرارسد.
سوره الحجر آیه 99

این گونه می شود که امام خمینی ره در هواپیما بعد از رفتن شاه و اوضاع به هم ریخته کشور کاملا ارام است.
و این دستور کلی است اما دستور جزئی و کامل تر برای درمان غضب و حرص و خسیسی و ...‌ مراجعه شود به کتاب جنود عقل و جهل امام خمینی یا معراج السعاده و...

این توضیح مختصر قوا بود.
پس ما چهار وظیفه داریم:
اول: بدانیم در زمان های مختلف در چه قوه ای هستیم و ضعف ما در کدام قوه است.

دوم: انچنان روی خودمان کار کنیم که همواره در حالت امنیت باشیم و قوه قلب و ایمان فعال باشد که درست عمل کنیم.

سوم: همسر در چه قوه ای است و آن قوه را به تعادل برسانیم. نه اینکه پرکار و کم کاری ان قوه را رقم بزنیم.
(چطوری به دست می اد؟ درک طرف مقابل و خود را جای او گذاشتن)

چهارم: از ظاهر به باطن شروع کنیم اول اضطراب جسمی بعد پریشانی روحی را برطرف کنیم و بعد صبحت.

قاعده هفتم: (شیطان شناسی)
حالا که قوا را شناختیم ببینیم شیطان چه کار می کند؟
کار شیطان این است که از ضعف قوای ما استفاده می کند می رود ان قوه را تحریک می کند. و در صورتی که دفعش نکنیم هی مرحله به مرحله تسلطش بر ما بیشتر می شود.

روشهای شیطان این گونه است که:
گام به گام انسان را به سوی خود میکشاند. خطوات الشّیطان(۲۱نور)
گاهی مطلبی را القا میکند، نظیر کسی که از دور سنگی پرتاب میکند. القی الشّیطان..(۵۲حج)
گاهی تحریک می کند، سیخونک می زند، نزغ می کند
نَزغ، به معنای ورود در کاری به قصد افساد و تحریک است (۲۰۰ اعراف)
گاهی تماس میگیرد ولی نفوذی ندارد. مسّهم طائف من الشّیطان(۲۰۱اعراف)
گاهی در دل نفوذ میکند. یوسوس فی صدور النّاس(۵ناس)
گاهی با صوت و .... است
وَاسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُم بِصَوْتِکَ وَأَجْلِبْ عَلَیْهِم بِخَیْلِکَ وَرَجِلِکَ وَشَارِکْهُمْ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ وَعِدْهُمْ وَمَا یَعِدُهُمُ الشَّیْطَانُ إِلَّا غُرُورًا
هر کدام از آنها را میتوانی با صدایت تحریک کن و لشکر سواره و پیاده ات را بر آنها گسیل دار و در ثروت و فرزندانشان شرکت جوی و آنان را با وعده ها سرگرم کن -ولی شیطان، جز فریب و دروغ، وعده ای به آنها نمیدهد-
سوره اسراء آیه 64
گاهی همزات است(۹۷ مومنون)
گاهی تزئین (۱۴ آل عمران)
گاهی در دل نفوذ میکند و همانجا میماند. فهو له قرین(۳۶زخرف)
گاهی انسان برادر شیطان میشود. اخوان الشّیاطین(۲۷اسرا)
وگاهی مرید شیطان میشود وشیطان بر او تسلّط کامل مییابد. استحوذ علیهم الشّیطان(۱۹مجادله)
گاهی انسان می رود تحت ولایت شیطان و شیطان بهش وحی می کند
نکته ۶ تفسیر نور:وسوسه های شیاطین، تنها در اولیای آنان نافذ است، نه در اولیای خدا. لیوحون الی أولیائهم(۱۲۱انعام)

اما چند راه حل کلی:
قلب خالص در قاعده قبلی گفته شد.
یکی از راه های تحصیل قلب خالص یاد مرگ است:
إِنَّا أَخْلَصْنَاهُم بِخَالِصَةٍ ذِکْرَى الدَّارِ
ما آنان را با موهبت ویژهای - که یادآوری آن سرای بود - خالص گردانیدیم.
سوره ص آیه 46

خلوص و یاد مرگ و شکر گزاری و توکل و سجده و دعا
شرح:
قَالَ فَبِمَا أَغْوَیْتَنِی لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَکَ الْمُسْتَقِیمَ
گفت: اکنون که مرا گمراه ساختی، من بر سر راه مستقیم تو، در برابر آنها کمین می کنم
سوره اعراف آیه 16
ثُمَّ لَآتِیَنَّهُم مِّن بَیْنِ أَیْدِیهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَیْمَانِهِمْ وَعَن شَمَائِلِهِمْ وَلَا تَجِدُ أَکْثَرَهُمْ شَاکِرِینَ
سپس از پیش رو و از پشت سر، و از طرف راست و از طرف چپ آنها، به سراغشان میروم؛ و بیشتر آنها را شکرگزار نخواهی یافت
سوره اعراف آیه 17
یک راه حل کلی در خود آیه هست شکرگزاری.
وقتی شما داری به خاطر همسر با همه ی خوبی ها و بدی هایش شکر خدا را می کنی شیطان چطوری کینه اش را در دل شما بکارد؟

راه حل کلی دوم در زمان حملات شیطان سجده و دعا:
در حدیث میخوانیم: شیطان که سوگند خورد از چهار طرف در کمین انسان باشد تا او را منحرف یا متوقّف کند، فرشتگان از روی دلسوزی گفتند: پروردگارا این انسان چگونه رها خواهد شد؟ خداوند فرمود: دو راه از بالای سر و پایین باز است و هرگاه انسان دستی به دعا بر دارد، یا صورت بر خاک نهد، گناهان هفتاد ساله اش را میبخشایم (تفسیر کبیر فخر رازی)

امام باقر علیه السلام فرمود: ورود ابلیس بر انسان از پیشِ رو بدین شکل است که امر آخرت را برای انسان ساده و سبک جلوه میدهد، و از پشت سر به این است که ثروت اندوزی و بخل و توجّه به اولاد و وارث را تلقین میکند و از طرف راست با ایجاد شبهه، دین را متزلزل و تباه میسازد و از طرف چپ، لذّات و شهوات و منکرات را غالب میکند. (تفسیر کنز الدقایق)

پس ما دو راه حل کلی دعا و سجده (آسمان و زمین)را در حملات شیطان باید یادمان باشد.
اگر همسر یک حرف زمخت سنگین به ما زد و یا مثلا خواهرشوهر یا ..‌‌‌‌... یک راه حل سجده است.
وَلَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّکَ یَضِیقُ صَدْرُکَ بِمَا یَقُولُونَ
(ای پیامبر) البته ما میدانیم که سینه ات بواسطه آنچه میگویند، تنگ میشود.
سوره الحجر آیه 97
فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَکُن مِّنَ السَّاجِدِینَ
پس (برای تقویت خود) پروردگارت را با سپاس و ستایش به پاکی یاد کن و از سجدهکنندهگان باش
سوره الحجر آیه 98
ما هم همین کار را بکنیم مثل پیامبر ص.
برویم در سجده.

یک اسم کلی برای همه انتخاب کنیم: تحریک.
تحریک می تواند به صورت مسهم، نزغ، یوسوس، همزات و استحوذ، یوحون و ... باشه. که سوار بر ضعف قوه می شود.
فرق این لغات دقیقا چیه؟ باید تحقیق کنیم. فقط حدودا شدت و ضعف بعضی مشخصه و طریقه نفوذ. مثلا وحی شدیدترین حالته.

قاعده هشتم: (جلوگیری از ادامه در ابتدای کار)
نکته مهم اینه که ما در مراحل ابتدایی تشخیص بدیم و جلویش را بگیریم. وگرنه هی پیشرفت می کنه:
إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللَّهِ لِلَّذِینَ یَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهَالَةٍ ثُمَّ یَتُوبُونَ مِن قَرِیبٍ فَأُولَٰئِکَ یَتُوبُ اللَّهُ عَلَیْهِمْ وَکَانَ اللَّهُ عَلِیمًا حَکِیمًا
پذیرش توبه از سوی خدا، تنها برای کسانی است که کار بدی را از روی جهالت انجام میدهند، سپس زود توبه میکنند. خداوند، توبه چنین اشخاصی را میپذیرد؛ و خدا دانا و حکیم است
سوره النساء آیه 17
دیگه تا احساس می کنی داره حمله می کنه سریع برو سراغ دعا و سجده. همون اول. همون اول. وگرنه گام به گام از نزغ شروع می شه می ره تا ولایت بعد یک گناه بزرگ اتفاق می افتد.
احساس حمله بهت دست داد با دعا و سجده دفع کن. دعا برای کسی که اذیتت کرده هم می تواند باشد مثل مالک اشتر و نحوه برخوردش با فرد توهین کننده.

و اما راه حل کلی دیگر توکل است که در آخر ایه زیر امده است:
إِنَّمَا النَّجْوَىٰ مِنَ الشَّیْطَانِ لِیَحْزُنَ الَّذِینَ آمَنُوا وَلَیْسَ بِضَارِّهِمْ شَیْئًا إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَعَلَى اللَّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ
چنان نجوایی صرفاً از (القاآت) شیطان است، تا کسانی را که ایمان آورده اند دلتنگ گرداند، و(لی) جز به فرمان خدا هیچ آسیبی به آنها نمیرساند، و مؤمنان باید بر خدا اعتماد کنند..
سوره المجادله آیه 10
آخرش آمده مومنون. مومنون خوب توکل می کنند.

قاعده نهم: (تقصیر شیطانه)
به نظر می رسه نزغ، بیشتر مربوط به روابط بین ادم ها است شاید. شاهد:
نَّزَغَ الشَّیْطَانُ بَیْنِی وَبَیْنَ إِخْوَتِی سوره یوسف آیه 100
حضرت یوسف ع تقصیر را انداخت گردن شیطان. این خودش مهمه.
ما هم در اختلاف زناشویی بندازیم گردن شیطان.
این نزع است مال او نیست.
وقتی هم به خودمان حمله کرد با خود بگوییم این نزغ است به من ربطی ندارد.
گاهی که یک فکر بد اعتقادی، بهت حمله می کنه و خودت هم می دانی این فکر خیلی مسخره هست.
اگر مسخره نیست اول رد با دلیل دوم با خودت بگو این تحریک شیطانه مال من نیست .

تمرین: ریختن این معنی در اعوذ بالله من الشیطان الرجیم.
فطرت انسان پاک و توحیدی است. ....فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا ....
سوره الروم آیه 30.
ذکر لاحول و لاقوة الا بالله العلی العظیم خودش خیلی در دور کردن شیطان موثر ایت.

قاعده دهم:(خودش بد نیست یا قاعده خاکستر) خود شخص بد نیست عملش بد است. با توجه به کلمه سیئه در ایات زیر.
ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ السَّیِّئَةَ نَحْنُ أَعْلَمُ بِمَا یَصِفُونَ
بدی را به بهترین راه و روش دفع کن ما به آنچه توصیف میکنند آگاهتریم
سوره المومنون آیه 96
اگر کلمه مسی ء می امد یعنی خودش بد است. این قاعده سوم تقریبا همان دوم است‌ اما با ظرافت بیشتر. به فرزند نگوییم خیلی بدی بگوییم کارت بد بود. و همچنین همسر
پس چی شد؟
نزغ، کار شیطان است و عملش بد است نه خودش.
این تفکر چه فایده ای دارد؟
باعث می شود اگر همسر به ما ازار رساند ازش متنفر نشیم بلکه دلمان برایش بسوزد.
وقتی یک نفر توی اشغالها می گردد چه حسی داریم؟
بیچاره آشغال می خورد.
کسی هم که گناه می کند بیچاره دارد آشغال گناه وارد روحش می کند. بیچاره گرفتار نزغ شده و مربوط به عملش هست و نه خودش.
اگر فحشی دادی چیزی رد و بدل شد بگو این مال سطح احساساتش است و نه عمق احساساتش. این مال نزغ است این مربوط به عملش است و نه خود خودش.

اما ایه شاهد دیگر آیه زیر است:
لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَّحِیمٌ
به یقین، رسولی از خود شما بسویتان آمد که رنجهای شما بر او سخت است؛ و اصرار بر هدایت شما دارد؛ و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان است
سوره التوبه آیه 128
حالا خواهرشوهر به شما ظلم کرد. چی بگیم؟ بیچاره گرفتار نزع است عملش بد است قلبش پاک است.
حریص به خواهر شوهر.
تمرین: متخلق به اخلاق پیامبر بشیم که برای ما اسوه است. به ما ظلم شد دلمان برای ان ها بسوزد بیچاره آشغال گناه می خورد.
خود ایه را مدام با خود تکرار کنیم.
یا این قسمت آیه زیر:
....وَلْیَعْفُوا وَلْیَصْفَحُوا أَلَا تُحِبُّونَ أَن یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ.... و باید عفو کنند و گذشت نمایند.. مگر دوست ندارید که خدا بر شما ببخشاید؟ و خدا آمرزنده مهربان است.
سوره النور آیه 22
یصفحوا برو صفحه بعد هی بهش فکر نکن.

خیلی کار سختیه، به ادم ظلم بشه و انتقام نگیره که هیچ ، دل ادم هم براش بسوزه.
برای اینکه بدونیم چنین کاری توصیه شده حدیث زیر را ببینیم:پیامبر صلی الله علیه و آله : اَلا اَدُلُّکُمْ عَلى خَیْرِ اَخْلاقِ الدُّنْیا وَ الآْخِرَةِ؟ تَصِلُ مَنْ قَطَعَکَ وَ تُعْطى مَنْ حَرَمَکَ وَ تَعْفو عَمَّنْ ظَلَمَکَ؛
آیا شما را به بهترین اخلاق دنیا و آخرت راهنمایى نکنم؟ رابطه با کسى است که با توقطع رابطه کرده، بخشش به کسى که از تو دریغ نموده و عفو کسى که به تو ظلم کرده است. [کافى، ج 2، ص 107]

ما باید نزغشناس بشیم.
هدف ما چیست؟ صمیمی شدن با همسر. راهش چیست. ایات زیر:
این ایات زیر کار هر کسی نیست کار کسانی هستند که صبر دارند و نزغشناس هستند.
وَلَا تَسْتَوِی الْحَسَنَةُ وَلَا السَّیِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِی بَیْنَکَ وَبَیْنَهُ عَدَاوَةٌ کَأَنَّهُ وَلِیٌّ حَمِیمٌ
و نیکی با بدی یکسان نیست؛ (بدی دیگران را) با شیوه ی بهتر (که نیکی است) دفع کن، که این هنگام آن کس که میان تو و او دشمنی است همچون دوست گرم میشود (و عداوتش نسبت به تو تمام میشود).
سوره فصلت آیه 34
وَمَا یُلَقَّاهَا إِلَّا الَّذِینَ صَبَرُوا وَمَا یُلَقَّاهَا إِلَّا ذُو حَظٍّ عَظِیمٍ
و این (خصلت و برخورد نیکو) را جز کسانی که اهل صبر و شکیبایی هستند دریافت نمیکنند، و این را جز کسی که دارای بهره ی بزرگی (از کمالات باشد) نخواهد یافت
سوره فصلت آیه 35
وَإِمَّا یَنزَغَنَّکَ مِنَ الشَّیْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ
و اگر انگیزه و وسوسه ای از طرف شیطان تو را تحریک کند پس به خداوند پناه ببر که او خود شنوای آگاه است
سوره فصلت آیه 36

ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ در ایه بالا یعنی بهترین عکس العمل. احسن یعنی بهترین کار.
اکثرا بهترین کار نیکی کردن و گاهی حل تعارض و انتقاد مناسب و ....که در اصول گفتگو بیان می شود.
چرا اسم این قاعده را خاکستر گذاشتم؟
به روی سر پیامبر ص خاکستر می ریختند پیامبر ص دلش می سوخت که دارد ان کافر به خود ظلم می کند. آشعال گناه وارد روحش می کند. ان فرد کافر بود. داستان معروف است و همه بلدند. و پیامبر (ص) با مریض شدن و اشغال نریختنش عیادتش رفتند و مسلمان شد.
همسر که مسلمان است اگر به روی ما خاکستر ریخت مثل پیامبر ص دلسوزش باشیم.
یه عده هستند نمی تونن همون اول این جوری باشند یعنی همسر ظلم می کنه،‌ خواهر شوهر یا برادرزن و .... ظلم می کنه نمی تونن دلشون بسوزه و حریص علیکم باشند و ریوف و رحیم باشند چی کار کنند؟
صبر رو بالا ببرند با روزه و ... کارهای سخت و ... که قبلا بیان شد.

قاعده یازدهم : (نقش بازی مثبت) خودمون رو بزنیم به صبر. ادای صبور ها رو در بیاریم تا صبور شویم.
این دو رویی نیست. چرا؟
چون صفت خوب در فطرت ما هست. ما با وانمود کردن، با نقش بازی کردن،‌ فطرت رو بیدار می کنیم و بالاخره آن صفت درون ما می نشیند.
عنه علیه السلام : إنْ لَم تَکُن حَلیما فَتَحَلَّمْ ؛ فإنَّهُ قَلَّ مَن تَشبَّهَ بقَومٍ إلّا أوْشَکَ أنْ یکونَ مِنهُم . [ نهج البلاغة : الحکمة 207 . ]
امام على علیه السلام : اگر بردبار نیستى، وانمود کن که بردبارى؛ زیرا کمتر کسى است که خود را شبیه گروهى کند و بزودى یکى از آنان نشود .
اما شاهد قرانی:
.....وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ فَإِن کَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَىٰ أَن تَکْرَهُوا شَیْئًا وَیَجْعَلَ اللَّهُ فِیهِ خَیْرًا کَثِیرًا
.... و با آنان، بطور معروف رفتار کنید و اگر از آنها، کراهت داشتید، (فوراً تصمیم به جدایی نگیرید) چه بسا چیزی خوشایند شما نباشد، و خداوند خیر فراوانی در آن قرار میدهد
سوره النساء آیه 19
اگر از همسرتون کراهت داشتید چی کار کنید؟
معاشرت به معروف. یعنی قهر نکن. یعنی داد نزن. یعنی محبت هایی را که می کردی قطع نکن.
وانمود کن که همه چیز عادی است خودت را بزن به صبر. کم کم همه چیز درست می شود و قوه غضب که فرو نشست و وارد حالت طمانینه شدی دوباره همه چیز خوب می شود.
حالا اگر به جای معاشرت با معروف، قهر کنیم چی می شه؟ هی نزغ بیشتر و بیشتر می شه و شیطان تسلطش بیشتر می شود و بعد خارج شدن زن از خانه و بعد دخالت بقیه و ..‌‌‌


تمرین: ذکر ان الله مع الصابرین.
این یعنی معیت خاصه خداوند. ان قدر این ذکر را بگوییم تا غضب فرو بنشیند.
همسر دارد داد می زند و ما در ذهن می گوییم ان الله مع الصابرین.
اگر نتوانستیم غضب را در همان ابتدا خاموش کنیم راهکار: تغییر حالت، نفس عمیق و دراز کشیدن و چسیبیدن به زمین.
موقع صحبت در فاصله یک متری ننشینیم. کم کم هی جلو بیاییم و صحبت کنیم، دست طرف مقابل را بگیریم و صحبت کنیم. ( شاهد: اهمیت معانقه)
تکرار ایه زیر در ذهن:
الَّذِینَ یُنفِقُونَ فِی السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ
همانها که در توانگری و تنگدستی، انفاق میکنند؛ و خشم خود را فرو میبرند؛ و از خطای مردم درمیگذرند؛ و خدا نیکوکاران را دوست دارد.
سوره آل عمران آیه 134
صلوات فرستادن توصیه آیت الله بهجت ره. راهکار بیشتر در کتاب جنود عقل و جهل امام ره
در صلوات توحید هست اللهم
نبوت هست صل علی محمد
معاد هست زنده بودن شهید
امامت هست و آل محمد
عدل هست و عجل فرجهم
################
بقیه متن در پست های بعد چون ادامه اش
طولانیه^_^.

نوشته شده در جمعه بیست و یکم مهر ۱۴۰۲ساعت 23:37 توسط شنگول العلما|

شنگول العلما...
ما را در سایت شنگول العلما دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : delkadeha بازدید : 37 تاريخ : چهارشنبه 26 مهر 1402 ساعت: 12:11